„Energetická maturita je třídenní program určený vybraným žákům ze středních odborných škol zaměřených na elektrotechniku a energetiku. Tento projekt je specifický tím, že studenti získají nejen základní teoretické znalosti, ale uvidí i provoz elektrárny v praxi. Setkají se s jejími zaměstnanci a poznají i své kolegy z dalších škol, kteří mají podobné zájmy. První celý den stráví v Prunéřově, druhý je výjezdní do dalších lokalit Skupiny ČEZ v okolí, jako jsou právě Želina a Ledvice. Třetí den pak skládají energetickou maturitu prostřednictvím vědomostního testu. Krom exkurzí jsou pro ně připraveny i různé přednášky, během nichž se seznamují provozem elektráren, ale i jejich vlivem elektrárny na životní prostředí a podobně,“ říká Jiřina Horáková, náborový specialista, ze Skupiny ČEZ.
Průvodkyně Aneta Šamonilová předává Janu Zmekovi propagační předměty Skupiny ČEZ, které získal jako pětitisící návštěvník Informačního centra Ledvice.
Energetické maturity se přitom zúčastňují vybraní studenti ze středních škol v Chomutově, Ústí nad Labem, Děčíně, Liberci, Plzni, Kladně, Praze a západočeském Ostrově. O jejich výběru vždy rozhodují tamní pedagogové. Ti totiž nejlépe vědí, který z jejich žáků má o energetické obory opravdový zájem a chce jim věnovat i v budoucnu. „Zájemců je vždy dost, ale vybrat tři nejlepší, není zrovna jednoduché,“ podotýká k tomu Karel Engler, který vyučuje elektrotechniku na VOŠ a SPŠE v Plzni.
A právě jedním z vybraných středoškoláků z této školy byl i Jan Zmeko. Byl příjemně překvapen, když byl odpočítán jako pětitisící návštěvník Informačního centra Ledvice, zvláště když pak obdržel zajímavé propagační předměty Skupiny ČEZ v podobě tří DVD, dvou multimediálních prezentací a deskové stolní hry Fyzika hrou. Jak jinak vše na téma energetika, rekultivace a povrchová těžba hnědého uhlí. „Elektrotechnika mě zajímá už řadu let. Věnuji se ji nejen během studia, ale i ve volném čase, kdy navštěvuji elektrotechnický kroužek. Určitě tak všechny materiály využiji k dalšímu sebevzdělávání,“ řekl Jan Zmeko. Sám v energetice vidí budoucnost, proto by se rád po skončení střední školy dostal na elektrotechnický obor na Západočeské univerzitě Plzeň.
Informační centrum Ledvice je v provozu již 18 měsíců a nabízí pohled do minulosti, současnosti a budoucnosti klasické energetiky. Jeho návštěvníci se mohou nejdříve prostřednictvím 3D filmu seznámit se vznikem Vesmíru, tudíž i planety Země a jejím evolučním vývojem. Všichni se tak hned na začátku exkurze dozvědí, kdy se mezi plavuněmi a přesličkami proháněli dinosauři, jaký je potkal osud a co z toho vzniklo.
Samozřejmě uhlí a od něj už byl jen krůček, trvající ovšem ještě řadu století, kdy se zrodila první uhelná elektrárna a po ní ty další. Závěrečný pohled na osvícená města pak nenechá nikoho na pochybách, že se ocitl správně – v předpolí Elektrárny Ledvice, v níž se staví nový moderní vysoce ekologický výrobní zdroj.
„I s tím je možné se ve virtuálním a interaktivním světě Informačního centra seznámit. Pomocí joystiku se do velké trojrozměrné obrazovky ponoří každý a hned vidí, jak vypadá elektrárna zevnitř. Projde se kolem turbíny, nahlédne do odsíření, kotelny a dalších provozů. Samozřejmostí je pak audiopanel se zvuky chladicí věže, turbíny, elektroodlučovačů a dalších elektrárenských zařízení. Bez povšimnutí není ani on-line měření fotosyntézy živého stromu. Prostřednictvím více či méně náročných testů si pak každý může ověřit své znalosti z klasické energetiky, ať už s nimi na prohlídku Informačního centra přišel nebo je zde právě kvůli nim,“ dodala k tomu Dita Červinková, průvodkyně v Informačním centru Ledvice.
Informační centrum v Ledvicích je přístupné veřejnosti od úterý do soboty, vždy od 9 do 17 hodin. V případě větších skupin si lze jeho návštěvu předem objednat prostřednictvím telefonu na čísle 411 10 2313 nebo e-mailu: infocentrum.ele@cez.cz. Informační centrum bylo vybudováno v rámci probíhající komplexní obnovy uhelných elektráren a výstavby nového zdroje v Ledvicích. Modernizace elektráren přinese další zlepšení v oblasti životního prostředí na severu Čech.