„Proběhnou i testy s výrobními bloky Temelína, které spočívají ve zkoušce zapojení dieselů do vyčleněné bezpečnostní divize. Tím ověříme možnost spuštění důležitých spotřebičů pro odvod zbytkového tepla z reaktoru a napájení systému kontroly a řízení,“ říká Eduard Pudil z útvaru Centrální inženýring, který má vyzkoušení takzvaných SBO dieselů Temelína na starosti.
Nové dieselgenerátory, které představují jedenáctý a dvanáctý systém dodávky elektřiny potřebné pro chlazení reaktoru v případě ztráty napájení, jsou uloženy ve třech seizmicky odolných kontejnerech. „V prvním je vlastní motor, ve druhém naftové nádrže o objemu osm tisíc litrů a třetí chrání systémy nutné pro chlazení motoru,“ říká projektový manažer Pavel Krejčí. Dieselgenerátory vyrobila americká firma Caterpillar a v Kutné Hoře byly usazeny do seizmicky odolných kontejnerů vyrobeného na míru. Teď budou desítky let sloužit jako záloha, pro případ, že by jihočeská jaderná elektrárna přišla o deset stávajících způsobů elektrického napájení. Realizace tohoto projektu stála společnost ČEZ 430 miliónů korun.
Při vlastní 72 hodinové zkoušce bude vyrobeno téměř 155 MWh elektrické energie, kterou energetici dodají do rozvodné sítě. Celkem budou zkoušky (72 hodinový chod a ostrovní provoz) trvat celkem 5220 minut tj. 87 hodin, při kterých motor generátoru spotřebuje cca 55 000 litrů nafty. Zvuk motorů velmi pravděpodobně zaznamenají zaměstnanci, návštěvníci jaderné elektrárny i obyvatelé z nejbližšího okolí.