5. 2. 2019

Trutnovská MHD má jako první v ČR autobusy pouze na alternativní pohon. ČEZ ESCO dodá energii z biomasy, unikátní 150kW dobíjecí stanici a zázemí.

Trutnovská městská hromadná doprava bude mít od února vozový park složený pouze z elektrobusů a autobusů na CNG. Celkem sedm nových vozidel nahradí staré dieselové a doplní tak tři stávající autobusy na CNG. Celkově tedy bude v provozu deset autobusů včetně záložních vozidel. Projekt společností Arriva Východní Čechy, ABB a ČEZ ESCO přispěje ke zlepšení životního prostředí a k moderní městské hromadné dopravě.

Elektrobus TrutnovZ Trutnova se dnešním dnem stává naprostý unikát v rámci celé České republiky, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě, což naši občané přivítají,“ vysvětluje Ivan Adamec, starosta města Trutnova.

V provozu se od února objeví celkem sedm nových ekologických autobusů. Z toho jsou čtyři elektrobusy Škoda 26 BB a tři autobusy SOR NBG 18. „Kratší elektrobusy jsme vybírali zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Vedle elektrobusů nasadíme ještě trojici kloubových autobusů na zemní plyn,“ říká Jindřich Poláček, předseda představenstva společnosti Arriva Východní Čechy, a doplňuje: „Cestujícím tak nabídneme příjemné cestování v nízkopodlažních, klimatizovaných a ekologických autobusech vybavených moderním odbavovacím systémem s možností bezhotovostní platby bezkontaktní bankovní kartou.“ V Trutnově bude po uvedení vozidel do provozu jezdit celkem šest vozidel na CNG a čtyři elektrobusy.

Jak probíhá nabíjení elektrobusů

Dobíjení elektrobusů zajistí jedna rychlodobíjecí stanice dodaná společností ČEZ ESCO a čtveřice normálních dobíjecích stanic Škoda. Energie na provoz dobíjecího areálu pro elektrobusy je zajištěna přímým napojením na Elektrárnu Poříčí ze Skupiny ČEZ. Připojení dobíjecích stanic, dodávku rozvodů a další navazující služby pak bude zajišťovat společnost ČEZ ESCO. „Vedle rozvodů pro kompletní pětici dobíjecích stanic zajistíme jejich servis a provozování po dobu pěti let, včetně služby Next Business Day, tedy zprovoznění stanice v co nejkratším čase, pokud by došlo k poruše. Počítáme také se sběrem naměřených dat a vyhodnocováním provozu celého systému. Zařídili jsme klientovi rovněž vše kolem financování naší dodávky,“ doplňuje za ČEZ ESCO generální ředitel Kamil Čermák.

Unikátem celého řešení je první tuzemská instalace rychlodobíjecí stanice ABB umožňující nabíjení o výkonu až 150 kW. Tato stanice je schopná doplnit většinu kapacity baterií elektrobusu za několik desítek minut. Navíc je doplněna rozsáhlou řadou prvků v oblasti konektivity, včetně dálkového monitorování, řízení, diagnostiky a aktualizace softwaru. „Nejmodernější nabíjecí stanice ABB má významné přínosy pro provozovatele veřejné dopravy v Trutnově i v dalších městech, která hodlají zavést ekologickou veřejnou dopravu. O nabíjecí technologii založenou na mezinárodních normách projevilo zájem již několik měst v České republice. Na přání zákazníka může ABB rovněž nabídnout krátkodobý pilotní projekt. V jeho rámci si zákazníci vyzkouší nabíjecí zařízení na konkrétní dopravní lince a na základě tohoto zkušebního provozu pak vyhodnotí technické i společenské přínosy řešení ABB. Jsme přesvědčeni, že naše technologie významně přispějí k lepšímu životu obyvatel měst,“ uvedla Tanja Vainio, generální ředitelka ABB ČR.

  Vybrané technické specifikace vozidel

  Kloubový autobus na CNG (3 ks) Elektrobusy (4 ks)
Obchodní označení SOR NBG 18 ŠKODA 26BB
Délka autobusů (mm) 18 750 mm 12 000 mm

Obsaditelnost:

míst celkem

míst k sezení

ke stání

144

44

100

65

28 + 3 (sklopné sedačky)

34

O Arrivě

ARRIVA v České republice provozuje 2 150 autobusů, 35 trolejbusů, 5 vlaků osobní dopravy a zaměstnává téměř 3 500 zaměstnanců. Celkový obrat skupiny převyšuje 4,5 miliardy korun. Hlavní činností skupiny je linková autobusová doprava. Na trhu pravidelné osobní autobusové dopravy v České republice zaujímá ARRIVA vedoucí postavení. Ročně přepraví přes 130 milionů cestujících. ARRIVA v České republice je součástí skupiny ARRIVA, jedné z největších dopravních společností v Evropě, která zaměstnává 60 000 lidí a ročně přepraví více než 2,2 miliardy cestujících ve 14 evropských zemích.

 

Víte, že …

  • Skupina ČEZ se již různou formou angažuje v provozu elektrobusů v Praze, Třinci, Vrchlabí, Olomouci nebo Novém Jičíně.
  • Skupina ČEZ ve východočeském regionu buduje také infrastrukturu nutnou pro rozvoj elektromobilů. Aktuálně zde funguje 14 veřejných dobíjecích stanic (z toho 7 rychlodobíjecích) - např. v Hradci Králové, Pardubicích, Vrchlabí nebo v Hradci nad Svitavou u budoucí dálnice D35). V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách. Celkově provozuje Elektromobilita ČEZ v České republice momentálně více než 140 veřejných dobíjecích stanic. Aktuální mapa lokalit s dobíjecími stanicemi a komplexní set informací je k dispozici na www.elektromobilita.cz
  • společnost ČEZ ESCO ze Skupiny ČEZ v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.
  • loni se v České republice registrovalo 725 nových elektromobilů, což je o 81 % více než za celý rok 2017 (400),
  • v roce 2018 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan a BMW,
  • v síti veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ zákazníci loni odebrali více než 959 tisíc kWh elektřiny,
  • ČEZ nabízí také produkt Elektřina pro dobíjení, který snižuje náklady na provoz elektromobilu a garantuje pro zákazníkovu domácnost odběr zelené elektřiny,
  • pokud bychom uvažovali všech více než 2500 elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh/100km bude k jejich dobíjení potřeba 5,6 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1800 českých domácností),
  • lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem.