Největší kumulace dobíjecích stanic je pochopitelně přímo v Plzni. Rychlodobíjecí se nacházejí na parkovištích u Zákaznického centra ČEZ a Benziny v Dobřanské ulici, prakticky v sousedství 80. km D5. Standardní dobíjecí stanice s „pomalým“ dobíjením je pak u OC Plaza. Další rychlodobíjecí stanici lze využít v Přešticích, zde je umístěna po příjezdu od Plzně hned zkraje Třídy 1. máje. Odpočívadlo na 111. km D5 – Kladruby, může být další záchytnou stanicí pro řidiče e-vozů. Zde se v sousedství Benziny nacházejí hned dva rychlodobíjecí stojany, stejně jako na příjezdu do Domažlic po silnici 1/193. Zatím poslední rychlodobíjecí stanice se nachází ve volně přístupné areálu Správy Národního parku Šumava v Kašperských Horách.
Jak již bylo výše řečeno, všechny se do celkové statistiky zapsaly odběrem 18 975,55 kWh. V přepočtu je to 527 plných dobití e-mobilů střední třídy s kapacitou baterií 36 kWh. Rozumí se, že ne všichni e-řidiči přitom dojedou k dobíjecím stanicím doslova nadoraz, takže jim v bateriích ještě „nějaká šťáva“ zbývá. Ne všichni také dobíjejí své baterie na 100 %, neboť jim stačí dojet domů a tam se v garáži přes noc napojit na vlastní zásuvku.
„Počet elektromobilů v České republice překonal hranici 3,5 tisíce, když jen za první tři měsíce letošního roku přibylo hodně přes 800 e-aut. Je jasné, že poptávku po veřejném dobíjení dynamicky rostoucího počtu vozů dnes už plně zvládnou pokrýt jen lokality se dvěma a více stojany. Právě se na takové lokality budeme chtít cíleně zaměřovat. Do konce roku bychom chtěli překonat hranici 250 stanic v naší síti. Odhadujeme přitom, že objem elektřiny odebrané letos na našich stojanech prolomí hranici 3 milionu kWh. Jsme rádi, že výstavbu sítě můžeme zčásti financovat díky získaným prostředkům z dvojice grantů evropského programu Connecting Europe Facility,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ s tím, že s dalšími stanicemi se na západě Čech počítá i do budoucna.
Stanice běžného dobíjení je vybavena dvěma nezávislými zásuvkami se standardem Mennekes o parametrech dobíjení 32 A/400 V nebo 16 A/400 V. Za použití nabíjení AC s výkonem až do 22 kW trvá nabíjení cca 1-3 hodiny. V případě rychlodobíjecí stanice ABB je dobytí většiny akumulátoru otázkou 25 minut. Mají totiž DC konektory, které umožňují nabíjení s výkonem až do 50 kW. „Většinu nově budovaných lokalit již jednotně osazujeme právě rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy jak pro auta asijských producentů, tak i evropské vozy. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku,“ doplňuje Tomáš Chmelík.Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ se svým rozsahem vyrovná větším řetězcům klasických čerpacích stanic. Začala vznikat v roce 2012 a od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. Za loňský rok u nich načerpaly elektromobily celkem 1 963 523 kWh elektřiny, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh. Zároveň jde o téměř 105procentní nárůst oproti roku 2018, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 959 115 kWh. Celkem loni e-auta zastavila u stojanů ČEZ k dočerpání energie ve 153 612 případech.