23. 3. 2018

V Temelíně provedli největší softwarovou změnu v bezpečnostních systémech od začátku provozu

Pojistné ventily kompenzátoru objemu lze nově otevřít dálkově z blokové a nouzové dozorny. Doplnění důležité funkce na prvním temelínském bloku provázela největší softwarová změna v bezpečnostních systémech za 17 let provozu elektrárny. Stejná úprava proběhne v létě během odstávky druhého bloku. Včetně dalších technických úprav investuje ČEZ do modernizace pojistných ventilů kompenzátoru objemu necelých 170 miliónů korun.

Dosud bylo otevření závislé pouze na automatickém systému, který by pojistné ventily otevřel při dosažení určité úrovně tlaku v primárním okruhu. Nově mohou ventily manuálně otevřít i operátoři z blokové nebo nouzové dozory. „Pojistné ventily kompenzátoru objemu představují z hlediska bezpečnosti reaktoru důležité zařízení. Dokáží ho ochránit před přetlakováním. Z pohledu bezpečnosti jde tedy o velmi důležitou úpravu,“ vysvětlil význam zařízení Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

Vedle technických úprav na pojistných ventilech obnášela modernizace i rozsáhlé změny v řídících systémech. „Museli jsme provést aktualizace v systému ochran reaktoru, systému pohavarijního monitorování a v informačním systému bloku, kam se sbíhají informace ze všech řídících a ochranných systémů. Šlo o největší softwarovou změnu v oblasti bezpečnostních systémů od začátku provozu,“ uvedl Martin Bíca, manažer útvaru Inženýring změn projektu jaderných elektráren ČEZ. Celkově se změna dotkla čtyř desítek dílčích subsystémů.

Nad úpravami řídícího systému strávil tým temelínských odborníků společně s I&C Energo dva a půl roku. Pro každý z dílčích subsystémů museli vytvořit novou verzi aplikačního softwaru a před ostrou instalací na bloku ji v několika kolech testovali. Zatím byla úprava provedena na prvním bloku. Během letní odstávky proběhne stejná modernizace i na druhém bloku.

 

Hlavní systém ochran reaktoru je postaven na platformě Eagle firmy Westinghouse. Elektrárna Temelín má nejrozsáhlejší instalaci platformy Eagle na světě. Dohromady na obou blocích zahrnuje více než 200 řídících skříní, tisíce vstupních a výstupních karet a rozsáhlé množství komunikačních sběrnic. Jde o zcela uzavřený okruh, do kterého se nelze dostat zvenčí. Systém je seizmicky odolný. Přístup k němu mají pouze vybraní pracovníci. Jakékoli aktualizace a změny jsou před ostrým použitím v několika kolech testovány. V Temelíně k tomuto účelu mají speciální testovací centrum.

 

Ing. Marek Sviták
tiskový mluvčí JE Temelín Skupiny ČEZ