22. 12. 2009

V zimním období vyráží energetici k poruchám na skútru i na sněžnicích

Děčín, 22. 12. 2009 – S očekávaným oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny.

„Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty nám problémy nedělají, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti,“ říká Jiří Zapadlo, vedoucí odboru vn a nn z ČEZ Distribuční služby. „Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče,“ dodává Zapadlo. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

Poruchové čety Skupiny ČEZ čekají v následujících měsících nástrahy zimního období, které sebou nese zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Těch už letos jednotlivé čety v severočeském regionu absolvovaly téměř čtyři a půl tisíce. Neočekávanou zatěžkávací zkouškou byla sněhová kalamita Tereza, která prověřila energetiky již v polovině října převážně na Liberecku, Jablonecku a Děčínsku.

K dobře a rychleji odvedené práci napomáhá modernizace vybavení techniků. Investice plynou do mechanizace a do nákupu nových technických a ochranných prostředků pro montéry - hydraulického a lisovací aku nářadí. Montéři ocení také kvalitnější oblečení a 

poruchy

Oprava poruchy na vedení nízkého napětí při kalamitě Tereza v říjnu letošního roku.

boty s gore-texem. I letos proběhla částečná obnova vozového parku – nákup více vozů 4x4 pro větší dostupnost v terénu za horších klimatických podmínek.

V pohotovosti je v severních Čechách na 66 pracovníků poruchové služby Skupiny ČEZ. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem.

V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech – v oblasti Výškova a Tanvaldu posádky disponují 2 sněžnými skútry s vlečnými saněmi. Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení.  I přes provedené průklesty v řádech milionů korun, které Skupina ČEZ v ochranném pásmu vedení provádí, dochází k pádům vyšších stromů stojících mimo ochranné pásmo.  Svojí výškou pak stromy i přes tato bezpečnostní opatření dopadají na vodiče. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických aktivistů.