15. 4. 2010

Ve Strašicích nestrašil „poltergeist“, rodinu trápily bludné proudy

Plzeň, 14. dubna – Výboje, vypadávání jističů, praskání žárovek i zapalování zásuvek v domku rodiny Mračkových ve Strašicích zapříčinila rušivá energie zavlečená až ze železničního koridoru u Rokycan. Tvrdí to studie, kterou dnes společnosti ČEZ Distribuce předal odborný pracovník ČVUT Ivan Cimbolinec.

Nenápadný domek na okraji vojenského výcvikového prostoru Brdy zaujal loni na podzim veřejnost tím, že v něm docházelo ke zdánlivě záhadným jevům. Technici ČEZ Distribuce, zaměstnanci firmy Elektro Zajíček i zástupci města byli svědky toho, kdy bez zjevné příčiny docházelo k výše uvedeným nehodám.

„Odborníka z ČVUT jsme pozvali proto, abychom zjistili, zda v naší síti nedochází k nějakým dosud nepoznaným poruchám. Postupně jsme vylučovali všechny vlivy, ale chtěli jsme příčinu znát přesně, abychom se při případném opakovaném výskytu takových jevů mohli o něco opřít,“ uvedl vedoucí útvaru Poskytování sítí ČEZ Distribuce Richard Ceplecha.

„Záhy jsem přišel na to, že jde o bludné proudy. Stejně tak jsem brzy poznal i to, že příčinou budou velké motory. Po vyloučeních pohonů ve vodárně jsem se dostal až k výstavbě železničního koridoru v prostorách nedaleko nádraží v Rokycanech,“ vzpomíná Ivan Cimbolinec a s úsměvem dodává, že došlo i na klišé z britských detektivek: „Z okna kupé jsem uviděl montážní vlak a uvědomil jsem si, co jsem v celé mozaice přehlédl. Bylo mi najednou jasné, že zdrojem rušivé energie může být jiskření v motorech starších typů lokomotiv.“

Pátrání po příčině mimořádných událostí v domku ve Strašicích tak ve zpětném pohledu vypadá jako klasická detektivka. S jediným rozdílem, neexistuje pachatel. Jde jen o něšťastnou souhru náhod. V místě výstavby koridoru se nachází vodovodní rozvody, které se další náhodou staly zároveň vlnovodem. Došlo k tomu navíc v době, kdy byl podkriticky nízký stav podzemních vod. Další podmínkou jevů bylo to, že výkopy při výstavbě kanalizace odkryly potrubí a také to, že domek Mračkových má jiný způsob uzemnění než okolní zástavba.

Výsledky studie sedí perfektně na harmonogram prací na koridoru. Musím ocenit spolupráci, kterou mi kromě ČEZu Distribuce poskytla vodárna Veolia, obec i správcí železniční cesty. Užitečná byla i studie, kterou pro obec vyhotovila zdarma firma Pudis,“ zakončil svou dvouapůlhodinovou prezentaci závěrečné zprávy Ivan Cimbolinec.