13. 2. 2017

Vítězství z celostátního kola Fyzikální olympiády si vezou studenti z gymnázií v Olomouci a v Praze

V Rumburku skončilo závěrečné celostátní kolo Fyzikální olympiády, kterého se zúčastnilo jednapadesát studentů ze všech krajů České republiky. Vítězem se stal Jindřich Jelínek z Gymnázia Olomouc-Hejčín, stříbrnou pozici obsadil Filip Bialas z pražského Gymnázia Opatov a bronzovou Ondřej Knopp z pražského Gymnázia Christiana Dopplera.

„Letošní finální kolo fyzikální olympiády se konalo v překrásné secesní budově Gymnázia Rumburk,“ říká docent Jan Kříž, předseda Ústřední komise Fyzikální olympiády ČR. „Úlohy byly letos dost složité a potěšilo nás, že si s nimi účastníci velice dobře poradili.“

„Na fyzikální olympiádu jsem se přihlásil, protože mě fyzika baví,“ prozradil vítěz Jindřich Jelínek. „Úlohy byly zajímavé a muselo se nad nimi dost přemýšlet, ale všechno se to dalo zvládnout.“

On a další čtyři letošní účastníci dostanou šanci své výborné výsledky potvrdit jako reprezentanti České republiky na 48. Mezinárodní fyzikální olympiádě, která se letos v červenci uskuteční v indonéské Yogyakartě. Na loňském klání ve švýcarském Curychu obsadili Češi v konkurenci 87 států čtyřicátou příčku.

„Soutěže se účastním už poněkolikáté, fyzika mi přijde zajímavá. Všem bych účast doporučil, nic se tím nedá pokazit, a když se člověk dostane do vyšších kol, získá mnoho vynikajících zážitků,“ říká Bialas, který skončil v Rumburku druhý. „Člověk se dozví, jak na tom je a je to rozhodně dobrý způsob, jak se rozvíjet,“ souhlasí majitel bronzu Ondřej Knopp.

Zleva: Filip Bialas (2. místo), Jindřich Jelínek (1. místo), Ondřej Knopp (3. místo).

Organizátoři letos připravili soutěžícím nejen těžké úlohy, ale i bohatý doprovodný program. Účastníci absolvovali například prohlídku místního barokního klenotu Lorety Rumburk, přednášku o Albertu Einsteinovi a Jamesi Clerku Maxwellovi, který Einsteina inspiroval při formulování speciální teorie relativity, nebo se mohli něco dozvědět o překrásné krajině zdejšího Českosaského Švýcarska.

Snažíme se vždy spojit poučné se zábavným, ostatně jako v případě samotné fyziky či matematiky. Oba tyto předměty jsou totiž velice zábavné a zajímavé, jen se jich člověk nesmí bát,“ říká manažer strategického náboru Skupiny ČEZ Pavel Puff. „Pokud se jim mladí lidé věnují, získají nejen vhled do toho, jak svět kolem nás funguje, ale i základ pro skvělé zaměstnání v budoucnu. Právě fyzika a matematika je totiž potřeba při studiu řady oborů, o které je mezi zaměstnavateli v českém průmyslu obrovský zájem.“

Skupina ČEZ je partnerem matematických a fyzikálních olympiád a prvním třem soutěžícím závěrečného kola věnovala šek v hodnotě 10 000 korun na pomůcky pro studium v některém z technických oborů. Školy, jejichž žáci se účastní olympiád, zároveň mohou soutěžit o příspěvek 200 000 korun na Oranžovou učebnu pro matematiku či fyziku, který věnuje Nadace ČEZ.

Společnost ČEZ je partnerem matematických a fyzikálních olympiád od roku 2010. Partnerství představuje především finanční podporu, která umožní kvalitnější organizaci soutěže, všeobecnou podporu koordinátorů a dosažení větší motivace soutěžících. Podpoře technického vzdělávání se ČEZ věnuje již od roku 1992. V rámci svého vzdělávacího programu Svět energie připravuje studijní materiály pro všechny typy škol, zapojuje své odborníky do výuky na vysokých školách, či vzdělává středoškolské učitele, jak zajímavě a poutavě učit fyziku.

Více informací na http://www.svetenergie.cz/ nebo www.kdejinde.cz.