29. 1. 2014

Vodní elektrárna Střekov by mohla celoročně elektřinou zásobovat padesátitisícové město

Celkem 803 podněty nespokojených zákazníků doputovaly v roce 2013 k Ombudsmanovi ČEZ. Za oprávněná označil celkem 73 podání. Nejvíce reklamací se týkalo měření množství odebrané elektřiny a odkladu splatnosti.

l „Na snížené výrobě vodní elektrárny Střekov se negativně projevil vliv červnových povodní, kdy byla elektrárna odstavena a nevyráběla 28 dní,“ řekl Oldřich Kožušnik, generální ředitel ČEZ Obnovitelné zdroje. V červnu totiž vyrobila jen 245 945 kWh elektřiny (kdežto v červnu 2012 to bylo 6 293 710 kWh elektřiny, v roce 2011 pak 6 477 600 kWh elektřiny). Při předpokladu, že by vyrobila zhruba stejné množství elektřiny, nebýt povodní, mohl být překonán rekord a výroba mohla dosáhnout 100 GWh ekologické elektřiny.

V loňském roce vyrobila pomocí trojice vertikálních Kaplanových turbín téměř 95,2 GWh elektřiny. Nejsilnějším loňským měsícem byl květen, kdy elektrárna dodala do sítě téměř 11 GWh elektřiny. Naopak nejslabším již zmiňovaný červen, kdy vyrobila 245 945 kWh elektřiny. I přes téměř měsíční odstávku kvůli povodním by celoročně vyrobenou elektřinou v roce 2013 mohla zásobovat například Teplice, Chomutov, Děčín, či téměř polovinu Ústí nad Labem nebo Liberce.

Elektrárna je i lákadlem pro návštěvníky

Loni se do srdce elektrárny podívalo 1 309 návštěvníků. Cestu si sem našli převážně během dnů otevřených dveří. Mezi ně vloni patřily Světový den vody, Dny evropského dědictví a Týden vědy a techniky Akademie věd ČR. V rámci klasických exkurzí elektrárnu navštívili žáci ze základních škol v Děčíně a Ústí nad Labem a studenti z VŠ Báňská Ostrava. Do elektrárny se přijeli podívat i kolegové z Elektrárny Tušimice a dále zaměstnanci z Dopravního podniku v Ústí nad Labem a firmy Ferox v Děčíně.

Vodní elektrárna Střekov je v provozu již od roku 1936 a má instalovaný výkon 19,5 MW. Hlavním účelem současného využití vodního díla Střekov v Ústí nad Labem je kromě získávání elektrické energie také zajištění potřebných hloubek a vyhovujících podmínek pro lodní dopravu. Kromě toho vodní dílo umožňuje bezpečnou migraci ryb díky modernímu rybímu přechodu.