28. 4. 2015

Vy se ptáte, Elektromobilita ČEZ odpovídá

Praha, 28. dubna – Projekt Elektromobilita ČEZ vybral nejčastěji se opakující dotazy uživatelů i příznivců vozů na elektrický pohon a přináší na ně odpovědi. Věříme, že touto cestou všem zájemcům o informace jednoznačně objasníme naši vizi a strategii dalšího rozvoje i postup při řešení souvisejících dílčích, s tím spojených aktuálních problémů.

1.         Jak vybírá Elektromobilita ČEZ lokality pro výstavbu veřejných dobíjecích stanic?

Vzhledem k tomu, že elektromobilita je dlouhodobý projekt, je výstavba dobíjecích stanic
a výběr jejich lokalit logicky svázána ne s tím, jak vypadá trh s elektromobily dnes, ale jak bude vypadat ve středně a dlouhodobém horizontu. Významné navýšení trhu s elektromobily očekáváme již po roce 2015, kdy půjde řádově o tisíce vozů. Síť dobíjecích stanic musí být navíc budována v určitém předstihu, takže předpokládáme, že její hustota k roku 2020 musí být taková, aby dokázala uspokojit řádově desítky tisíc elektromobilů. Z dnešních 80 profesionálních stanic, které na území České republiky nabízejí různí provozovatelé včetně Elektromobility Skupiny ČEZ, bude proto nutné síť poměrně rychle rozšířit, primárně
o rychlodobíjecí stanice. Strategie rozvoje v úzké vazbě na směrnici o podpoře infrastruktury pro alternativní paliva, která nedávno vstoupila v platnost, by si neměla klást nižší cíle než několik stovek nových míst k doplnění energie. Strategie Elektromobility Skupiny ČEZ počítá proto v úzké vazbě na tento dokument s budováním veřejných stanic zejména v krajských městech a na hlavních tazích mezi nimi.

V praxi je výběr lokalit pro výstavbu dobíjecí stanice ovlivněn řadou faktorů. Ideální je, pokud se je podaří sladit do vzájemné synergie, ale zpravidla musíme pracovat s variantami, kdy na místě nejsou všechny parametry zcela ideální. Co je pro nás při výběru lokality důležité:

a)     Vhodnost lokality z hlediska logiky budování páteřní sítě

Jak jsme v minulosti opakovaně deklarovali, ambicí ČEZ je budovat a dlouhodobě provozovat celonárodní síť dobíjecích stanic. Snažíme se proto najít takové lokality, které do této logiky zapadají svojí geografickou polohou a přístupností z pohledu uživatele, tedy elektromobilisty. Cílem je zajistit základní dobíjecí infrastrukturu na úrovni krajských měst a významných regionálních center a hlavních silničních tazích mezi nimi.

b)    Možnost efektivního využití času potřebného pro dobíjení, případně nabídka dobíjení v místech, kde elektromobilisté tráví nějaký čas

Jedná se o kritérium určitého pohodlí pro uživatele v tom smyslu, aby ve chvíli, kdy dobíjí svoje vozidlo nebo na dobití čeká (typické pro model rychlodobíjení), měl možnost využít čas potřebný pro dobití vozidla např. k občerstvení a pohodlnému odpočinku, případně měl v místě dobíjení nějakou jinou alternativu trávení volného času. Jinou kategorii tvoří lokality, kam lidé jezdí ať už za nákupy nebo zábavou, nebo i při vyřizování různých záležitostí, při kterých stráví určitý čas. Na těchto místech se také snažíme nabídnout možnost dobíjení
a výkon stanice přizpůsobujeme době, kterou lidé obvykle v místě tráví. Výsledkem je určitá kombinace lokalit s různými typy dobíjecích stanic podle obvyklé délky parkování v místě.

c)     Dostupnost elektrického příkonu v lokalitě

Dobíjecí stanice (zejména rychlodobíjecí) vyžadují značný elektrický příkon, jehož dostupnost případně nutnost vybudování nebo posílení připojení a s tím související stavební úpravy determinují jak náklady, tak i čas potřebný na vybudování takového místa.

d)    Majetkoprávní vztahy na lokalitě

Vzhledem k tomu, že dobíjecí stanice vyžaduje nějaký zásah buď do pozemku, nebo stavby, které jsou zpravidla ve vlastnictví třetího subjektu, je klíčovou podmínkou nalezení shody na podmínkách využití takové lokality, zejména délky, po kterou můžeme místo pro účely dobíjecí stanice využívat. Vzhledem k tomu, že hledáme dlouhodobé řešení i s přihlédnutím k tomu, že s výstavbou místa je spojena řada souvisejících nákladů, je pro nás důležité navázání dlouhodobé spolupráce. Jistota zajištění pozemku v horizontu např. pouze několika let je nejen pro nás, ale i pro uživatele příliš riziková.

e)     Komerční potenciál lokality

Při hledání lokality je třeba zohlednit i komerční hledisko – pokud si má síť na sebe v budoucnu vydělat, je potřeba, aby stanice byly na atraktivních místech a dokázaly zaujmout potenciální zákazníky. Jsme si vědomi toho, že vytíženost stanic se bude i při rozvinutějším trhu navzájem lišit, přesto musí mít lokalita alespoň elementární komerční potenciál.

Z výše uvedeného je zřejmé, že nalezení shody ve všech parametrech je často obtížné a je nutno jít cestou kompromisů. Naší snahou je přesto držet základní koncepční řešení a postupně budovat síť na území celé ČR.

Výstavba dobíjecích stanic bude navíc ovlivněna i nedávno přijatou směrnicí o podpoře zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, mezi která samozřejmě elektřina také patří. Přístup státu by se tak měl odrazit v příslušném strategickém dokumentu, který jistě podobu budoucí sítě dobíjecích stanic ovlivní.

Zjednodušeně řečeno se dá říci, že ne všude má výstavba dobíjecí stanice smysl a tam, kde to smysl dává, to může narážet na technická nebo majetkoprávní omezení. Přestože je identifikace vhodných lokalit pro umístění dobíjecí stanice poměrně snadná – lze k ní dospět prostým pohledem na mapu, reálná výstavba už tak jednoduchá není.

Instalací veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily se ČEZ soustavně věnuje od roku 2010. V posledních letech jako jediný subjekt v ČR realizuje plošnou celorepublikovou výstavbu sítě veřejných dobíjecích stanic a ve smyslu výše uvedeného plánujeme naši výstavbu tak, aby byla místa na doplnění energie elektromobilů po každých 50 – 60 kilometrech. Dospěli jsme k názoru, že ve veřejném prostoru je klíčové instalovat rychlé a ultrarychlé dobíjecí stanice, a proto se na výstavbu těchto stanic v tuto chvíli primárně soustředíme. Právě ultrarychlé dobíjecí stanice by do budoucna měly pokrýt klíčovou dopravní infrastrukturu. Na výstavbu veřejných dobíjecích stanic se navíc díváme jako na funkční celek, tj. nehovoříme o výstavbě jednotlivých stanic, ale o budování komplexní sítě.

2.         Jak dlouho trvá výstavba dobíjecí stanice a proč trvá tak dlouho?

Délka výstavby dobíjecí stanice je ovlivněna několika činiteli. Pro samotné zahájení výstavby je klíčové dosažení shody s vlastníkem pozemku nebo stavby (např. parkoviště, obchodní dům) na podmínkách, za kterých umožní instalaci a provoz dobíjecí stanice. Vzhledem k tomu, že naším cílem je přistupovat k výstavbě a provozu dobíjecích stanic jako k dlouhodobému projektu, kdy uživatelům chceme nabídnout potřebnou jistotu, je pro nás nalezení této shody základní podmínkou. Souvisí to i s náklady, které je pro zřízení stanice třeba investovat – čím jsou vyšší, tím je pro nás jistota ohledně dlouhodobého využití lokality důležitějším parametrem. Komplikací tak může být i to, že na některých lokalitách jsou majetkoprávní vztahy nejasné, případně potřebné pozemky nebo infrastrukturu vlastní více subjektů, což samozřejmě smluvní vztahy k využití dané lokality pro výstavbu dobíjecí stanice dále komplikuje.

Následně je samotná výstavba ovlivněna potřebnými povolovacími a stavebními procesy. Těmi může být na jedné straně potřeba zřízení nebo posílení elektrického příkonu v lokalitě, což je determinováno lhůtami v příslušné legislativě (energetický zákon) a na druhé straně samotné stavební a územní řízení, které zase pracuje s určitými zákonnými lhůtami. Z tohoto pohledu se potýkáme s nejednotným přístupem jednotlivých stavebních úřadů ve smyslu výkladu příslušných stavebních předpisů. Vzhledem k tomu, že s výstavbou dobíjecích stanic jsou zatím omezené zkušenosti, přistupují k jejich povolování úřady často velmi obezřetně, případně zaměňují funkcionalitu dobíjecích stanic s jinou energetickou infrastrukturou.

Samotné stavební práce a instalace dobíjecí stanice jsou zpravidla velmi rychlé, kdy jedinými prostoji jsou nutné technologické přestávky.

Zřízení dobíjecí stanice tak v závislosti na těchto parametrech a náročnosti stavebních úprav může trvat řádově týdny, ale také měsíce resp. i více jak rok.

Prostor ke zlepšení vnímáme také v oblasti dopravních předpisů, zejména ve vztahu
k vymezení prostoru parkovacích míst pro dobíjení, která jsou opakovaně obsazována nedisciplinovanými účastníky silničního provozu.

Ve spolupráci se státem, kraji i municipalitami se snažíme hledat řešení, jak výše popsané bariéry překonávat.

3.         Proč ČEZ neplní svoje vlastní závazky ohledně počtu instalovaných stanic?

Naplňování našich vlastních ambicí ve smyslu počtu dobíjecích stanic je ovlivněno několika důvody.

f)     Přehodnocení našeho konceptu na základě praktických zkušeností a vývoje na elektromobilním trhu

Naší prvotní ambicí byla co nejrychlejší výstavba jednoduchých stanic normálního dobíjení v počtu stovek kusů jako rychlý impuls trhu. Narazili jsme ale na to, že s ohledem na vývoj v oblasti vozidel (zvyšování kapacity baterií) a očekáváních uživatelů (zájem o rychlodobíjení) jde o koncept, který není dlouhodobě optimální. Sami jsme si potvrdili, že ve veřejném prostoru má smysl budovat zejména stanice rychlého
a ultrarychlého dobíjení. Jejich cena a náročnost při výstavbě je ale násobně vyšší než u pomalých stanic, což logicky vedlo k redefinici našich vlastních plánů.

g)    Praktické zkušenosti s kontraktací lokalit a výstavbou

Praxe nám ukázala, že dlouhodobé zasmluvnění lokalit, které je klíčové pro snížení již tak vysokého rizika při investici do dobíjecí infrastruktury, je náročnější než jsme předpokládali a přes deklaraci řady partnerů o zájmu s námi na budování sítě spolupracovat, je postup často pomalejší než jsme čekali.

h)     Použitá technologie

Podobně jako u každé nové technologie ve fázi rozvoje dochází k poměrně rychlému vývoji, který komplikovala snaha o standardizaci dobíjecích konektorů. V případě dobíjecích stanic jsme tak byli svědky rychlého zastarávání spojeného s nástupem nových dodavatelů, který se odrazil v širší nabídce řešení. Snažíme se tak na základě zkušeností definovat požadavky na dobíjecí stanice tak, aby dokázaly vyhovět rostoucí poptávce. Hledání vhodného dodavatele je tak dalším parametrem, který proces výstavby zpomalil, nicméně věříme, že ve prospěch kvalitní služby.

4.         Jaký je klíč, podle něhož Elektromobilita ČEZ předává vozy partnerským subjektům?

Zapůjčování vozidel je pouze vrcholem naší strategie propagace elektromobility. Z vlastní zkušenosti víme, že praktická zkušenosts elektromobilem je klíčová pro vnímání použitelnosti této technologie a má potenciál zcela změnit přístup člověka nebo organizace k elektromobilitě. Proto jsme zapůjčení vozu (ať už dlouhodobé, tak i krátkodobé) zařadili do našich propagačních aktivit.

Vzhledem k omezeným možnostem máme pro zápůjčky vozů nastavena určitá pravidla
a soustředíme se na ty subjekty, které mají možnost elektromobilitu samy využívat, ale zejména ovlivnit její rozvoj. Současně jsme se soustředili na ty, pro které je elektromobil z nějakého důvodu nedostupný, ale přitom dává smysl, aby měli možnost si jej vyzkoušet. Proto jsme vozidla zapůjčili jak ministerstvům, která se podílí na tvorbě regulatorního rámce v elektromobilitě, tak např. i krajům a městům, které zase mají možnost v rámci svých politik přispět k rozvoji elektromobility v jejich regionu a pro podporu elektromobility již třeba realizují nějaké konkrétní kroky. Jsme přesvědčeni, že elektrické pohony se ve středně a dlouhodobém horizontu stanou dominantní alternativou ke spalovacím motorům. Zejména ve městech, kde je silniční doprava spojena s častými zastávkami a rozjížděním, představuje elektromobil nejpreferovanější variantu z alternativních pohonů a to jak díky nulovým provozním emisím, tak i nízké úrovni hluku a úsporou provozních nákladů. To činí z elektromobility významné téma komunální i regionální politiky.

Nabízíme krátkodobé zápůjčky i našim partnerům na straně dobíjecí infrastruktury, protože mají obvykle zájem – když už se zapojují do výstavby dobíjecích stanic – elektromobil vyzkoušet. Samostatnou kapitolou je testování se subjekty, které mají fleetový potenciál a praktická zkušenost je může přesvědčit o pořízení takového vozu – příkladem může být třeba testování vozu ze strany České pošty. V tomto směru spolupracujeme i s automobilkami a dealery, kteří mají sami zájem o rozvoj elektromobilního trhu.

Většina dosud uzavřených partnerství potvrdila naše původní předpoklady o jejich přínosu pro budoucnost elektromobility v České republice. Veřejnost má také tato vozidla denně na očích, a může se tak přesvědčit o jejich výhodách a vlastnostech v ostrém provozu - elektromobil v ulicích v běžném provozu je ta nejlepší reklama.

Zároveň je pro míru podpory mezi veřejností určující i vlastní zkušenost lidí s řízením elektromobilu. Jeden zatím ne příliš známý bonmot říká, že kdo jednou řídil elektromobil, těžko a s velkým sebezapřením se vrací zpátky do kabiny klasického vozu.

5.         Jak je to s úhradou za poskytnutí služby?

Zákazníci, kteří chtějí využívat dobíjecí stanice Skupiny ČEZ, uzavírají se společností ČEZ, a.s., zákaznickou smlouvu o Poskytnutí služby elektromobilita. Ta jim podle aktuálních podmínek umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti ČEZ za symbolický paušální poplatek. V roce 2015 činí poplatek 150 korun měsíčně bez DPH. Zákazníci, kteří uzavřou tuto smlouvu, získají speciální čip, kterým se při dobíjení u vybrané dobíjecí stanice identifikují. Platby na fakturu jsou momentálně možné v pololetním režimu, v přípravě je však i varianta jednorázové platby.

Do budoucna samozřejmě předpokládáme odlišnou podobu platby za dobíjení, která umožní lépe rozlišovat mezi jednotlivými typy zákazníků a vhodnějším způsobem strukturovat podobu naší služby.

6.         Proč veřejné stanice – zejména ty rychlodobíjecí – „stále“ nefungují?

Zejména nedostatek zkušeností a dolaďování některých parametrů, především v souvislosti s novým rychlodobíjecím standardem Combo II, jsou příčinou toho, že úroveň spolehlivosti dobíjecích stanic v závislosti na konkrétním výrobci kolísá. V případě rychlodobíjecích stanic jsme bohužel narazili na technologii, která vykazuje vyšší míru poruchovosti než je akceptovatelné a společně s dodavatelem se proto snažíme tento problém co nejrychleji vyřešit. S tím souvisí i způsob jeho výběru – ČEZ je ze zákona povinen vybírat své dodavatele formou veřejného výběrového řízení v režimu zákona o veřejných zakázkách, které je zdlouhavé a komplikované a neumožňuje v případě problémů s dodávanou technologií rychle najít náhradu od alternativního dodavatele. Sami jsme se tak přesvědčili, že spolehlivost dobíjecí infrastruktury je jedním z klíčových parametrů akceptovatelnosti ze strany zákazníka. Za vzniklé potíže se samozřejmě omlouváme a pevně věříme, že se nám podaří vybrat dodavatele, jehož infrastruktura již bude poskytovat po všech stránkách bezvadný servis. I do budoucna chceme pokračovat v budování naší sítě veřejných dobíjecích stanic tak, aby naše lokality postupně umožnily dobíjení jakéhokoliv na našem trhu dostupného elektromobilu, což zatím děláme jako jediní v ČR. Proto je na našich rychlodobíjecích stanicích dobíjení dostupné zcela zdarma, tj. i pro majitele elektromobilu, kteří dosud nejsou našimi zákazníky a nemají přístupový čip.

Na naši obranu je ale také třeba dodat, že některé negativní skutečnostimají kořeny i na straně samotných uživatelů. Setkáváme se s problémy spojenými s nedostatečně zasunutými kabely nebo obecně nerespektováním postupu při dobíjení vozu (správný sled kroků pro zahájení dobíjení), tak i použitím různých necertifikovaných nebo podomácku upravených dobíjecích kabelů, které jsou často zdrojem výpadku jističe a v neposlední řadě i tím, že uživatelé dobíjení řádně neukončí a stanice se tak hlásí jako „obsazená“ i za situace, kdy uživatel odjel. Pro všechny z problémů hledáme vhodné řešení, které by zabránilo vyřazení dobíjecí stanice z provozu pro dalšího uživatele.

Stojíme o váš názor!

Zajímáte se o elektromobily? Viděli jste u nás nebo v zahraničí zajímavé instalace a řešení? Máte pro nás informace o fungování našich dobíjecích stanic? Nenašli jste v našich odpovědích informace, které hledáte?

Předem děkujeme za vaše názory a připomínky! elektromobilita@cez.cz