23. 12. 2015

Zima energetiky nezaskočí

Hradec Králové, 23. prosince 2015 - Poruchové čety Skupiny ČEZ čekají v následujících dnech a měsících nástrahy zimního období, které sebou mnohdy nesou zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Těch už letos jednotlivé čety na východě Čech absolvovaly více jak 14 tisíc. V terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, ale k poruchám často vyrážejí i na skútru či na sněžnicích. K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky.

 „Každoročně dochází k nezbytné obměně vozového parku. Letos jsme pořídili vozidla umožňující větší dostupnost v terénu za horších klimatických podmínek,konkrétně terénní pickup Volkswagen Amarok, pro městský terén pak užitkový vůz Volkswagen Caddy,“ říká Ing. Michal Matejov, vedoucí odboru Sítě ČEZ Distribuční služby. „Pro práce ve výškách jsme kompletně vyměnili další část prostředků osobního zabezpečení pro elektromontéry, rovněž používáme nehořlavé montérky i pracovní obuv s membránou Gore-tex. Do vybavení jsme pro jednotlivé čety zařadili termokamery a obměnili drobné ruční nebo aku nářadí,“ doplňuje Michal Matejov.

Pracovníci poruchových čet mimo jiné používají ke své práci  i motorové pily, trasovací soupravy, pomocí kterých zaměřují a určují podzemní kabelové vedení, zkoušečky napětí pro různé napěťové hladiny, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. Montéři vyjíždějí do terénu se zkratovací soupravou k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země, bez použití montážní plošiny. Součástí vybavení jsou jednofázové a třífázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí.

V pohotovosti je ve východních Čechách téměř stovka pracovníků včetně techniků. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem. Posíleny jsou i počty pracovníků na dispečinku.

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. „Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty nám problémy nedělají, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti,“ vysvětluje Michal Matejov. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče.

V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území východních Čech posádky disponují 6 sněžnými skútry a 5 pásovými vozidly POLARIS s vlečnými saněmi, a to v  Poličce, Trutnově, Albrechticích, Dobrušce, Svitavách, Náchodě, Peci pod Sněžkou, Vrchlabí.

Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení.  I přes provedené průklesty v řádech milionů korun, které Skupina ČEZ v ochranném pásmu vedení provádí, dochází k pádům vyšších stromů stojících mimo ochranné pásmo.  Svojí výškou pak stromy i přes tato bezpečnostní opatření dopadají na vodiče. Případné rozšíření tohoto pásma naráží nesouhlas ekologických aktivistů.

Zajímavost: Právě ve východních Čechách máme nejvýše položené energetické zařízení, jedná se o trafostanici na Sněžce. Nejvýše položená trafostanice na nejvyšší české hoře, je místem, kam zima přichází nejdříve, ale i tam jsou v těchto dnech pouze zbytky sněhu.