16. 12. 2010

Zima prověřuje i energetiky na východě Čech, do terénu vyráží na skútru i na sněžnicích

Hradec Králové, 16. 12. 2010 – Zimní období s přívaly sněhu zaměstnává i poruchové čety Skupiny ČEZ, objevuje se více poruch a následných výjezdů. Právě ve východních Čechách máme nejvýše položené energetické zařízení, jedná se o trafostanici na Sněžce, kam zima přichází nejdříve. Technici Skupiny ČEZ ve východních Čechách už letos vyjížděli k téměř 14 tisícům poruch. V terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, ale k poruchám často vyrážejí i na skútru či na sněžnicích. K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky.

„Letos jsme v rámci investic nakoupili nové motorové pily STIHL, dále trasovací komplety, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. Montérům jsme pořídili zkratovací soupravy k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země, bez použití montážní plošiny a dokoupili jsme také jednofázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí,“ říká Jiří Zapadlo, vedoucí odboru vn, nn,  ČEZ Distribuční služby. I letos proběhla částečná obnova vozového parku – nákup více modernějších vozů 4x4 pro větší dostupnost v terénu za horších klimatických podmínek.  

V pohotovosti je ve východních Čechách na  93 pracovníků včetně techniků zajišťujících případné kalamitní stavy poruchové služby Skupiny ČEZ. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem. Posíleny jsou i počty pracovníků na dispečinku.

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. „Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty nám problémy nedělají, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti,“ dodává Jiří Zapadlo. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání. 

V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území východních Čech posádky disponují 9 sněžnými skútry a 5 pásovými vozidly POLARIS s vlečnými saněmi, a to v Rokytnici nad Orlicí, Poličce, Lanškrouně,  Jablonném nad Orlicí, Vrchlabí, Teplicích nad Metují, Peci pod Sněžkou, Trutnově, Náchodě, Jilemnici, Rokytnici nad Jizerou. Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení.  I přes provedené průklesty v řádech milionů korun, které Skupina ČEZ v ochranném pásmu vedení provádí, dochází k pádům vyšších stromů stojících mimo ochranné pásmo.  Svojí výškou pak stromy i přes tato bezpečnostní opatření dopadají na vodiče. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických aktivistů.

Zajímavost

Nejvyšší hora v České republice Sněžka  v Krkonoších se pyšní nejvýše položenou trafostanicí v Čechách. Přímo na vrcholku Sněžky  si proti lanovce  můžete prohlédnout energetické zařízení Skupiny ČEZ.

V  roce 2005  trafostanice prodělala kompletní rekonstrukci. Rekonstrukci předcházelo delší období příprav, jednání a nakonec bylo se souhlasem všech zúčastněných stran dohodnuto přemístění z objektu České boudy do objektu horní stanice lanovky. Ve výšce 1602 m zásobuje trafostanice elektřinou  lanovou dráhu, Českou boudu, poštovnu a zajišťuje záložní dodávky pro objekty na polské straně.

Technologii  energetického  zařízení si návštěvníci mohou prohlédnout proskleným průzorem ve dveřích při průchodu stanicí lanovky a sami se tak přesvědčit o jeho funkčnosti.