Spalovací turbína je lopatkové soustrojí tvořené zejména kompresorem, spalovací komorou a
plynovou turbínou, příslušenstvím a pomocným
zařízením. Výkon na hřídeli soustrojí se získává v turbíně
expanzí paliva v jedné nebo několika spalovacích komorách v
proudu vzduchu stlačeného kompresorem. Užitečný výkon spalovací turbíny (výkon na
spojce, předávaný např. elektrickému generátoru) je
v nejjednodušším jednohřídelovém uspořádání dán rozdílem výkonu turbíny a
příkonu kompresoru, který turbína přímo pohání. Spalovací turbína se spouští
roztočením soustrojí, obvykle elektrickým motorem.
Kompresor spalovací turbíny je radiální nebo axiální turbokompresor. Spaliny z
turbíny odcházejí výfukem do atmosféry. Energetická bilance spalovací turbíny se
zlepšuje využitím tepla výstupních spalin k předehřátí stlačeného vzduchu před
vstupem do spalovací komory ve výměníku, popř. dělenou kompresí s mezichladičem.
Provozní vlastnosti se zlepšují vícehřídelovým uspořádáním. Spalovací turbíny
se používají k pohonu letadel, lodí, lokomotiv, ojediněle k pohonu těžkých
vozidel, v elektrárnách jako špičkové jednotky (do
provozní pohotovosti).
© Copyright Simopt, s.r.o. 1999
|
|