Elektromobily jsou dnes čím dál běžnější i v našich končinách. Sice to ještě není v takové míře, jak by mohlo být, ale je znát, že elektromobilita je na vzestupu po celém světě. Roste i podíl výrobců elektromobilů. Důvod je jednoduchý – nižší provozní náklady a ochrana životního prostředí.
Zdroj: Unsplash.com
Co je elektromobil?
Elektromobil je vozidlo poháněné elektrickou energií především z baterií a/nebo palivových článků či solárních panelů. Nemá žádné komponenty, které běžně najdete u aut se spalovacím motorem, jako je výfukový systém, převodovka či zapalovací svíčky a spojka. Právě tento rozdíl je pro elektromobily v mnohém výhodou.
Kde se vzal elektromobil?
Pokud jste si mysleli, že je elektromobil a elektromobilita obecně výdobytkem moderní doby, budete překvapeni. Počátky elektromobilů sahají do 1. poloviny 19. století, kdy holandský profesor Sibrandus Stratingh zkonstruoval první auto na elektrický pohon. Předběhl dokonce i auta se spalovacím motorem, které z výrobní linky sjely až o dobrých 50 let později. Až do začátku 20. století tak zejména v Americe převládala právě elektroauta a změna přišla až se sériovou výrobou vozů Ford T a vynálezem elektrického startéru.
I elektromobily ale měly svou sériovou výrobu. Jedním z prvních bylo auto společnosti Baker Motor Vehicle. Její elektroauto mělo dojezd až 80 km a maximální rychlost 23 km/h. Na tu dobu to byl opravdu výjimečný kousek.
V současnosti je jedním z nejznámějších výrobců elektromobilů Tesla, která je již jakýmsi symbolem elektromobility. Kromě toho je Tesla průkopníkem nových technologií a neustále zkouší netradiční pohony – např. auto na solární pohon. Ani další automobilky se ale nenechávají zahanbit a do své výroby zařazují i elektromobily. Patří mezi ně například BMW, Audi, Nissan, Hyundai, Volkswagen, ale i Škoda Auto.
Jak funguje elektromobil?
Elektromobily fungují na principu pohánění elektrickou energií. Jako zdroj je využíván zejména akumulátor. Důležitou součástí je samozřejmě také elektromotor s účinností až 90 % (účinnost moderních spalovacích motorů je kolem 35 až 40 %).
Co je elektromotor? Elektromotor je elektrický točivý stroj. Ten proměňuje elektrickou energii na mechanickou práci. Zdrojem elektrické energie je pak nejčastěji akumulátor umístěný ve vozidle. Podle akumulátoru, resp. jeho kapacity, se odvíjí také maximální dojezd na jedno nabití. Elektromotor funguje zároveň jako pohon i jako generátor pro převod mechanické energie, která vzniká při brzdění, na elektrickou energii.
Mezi elektromotorem a akumulátorem se nachází invertor, který proměňuje napětí akumulátoru na napětí pro pohon elektromotoru. Kromě toho je invertor důležitý také pro řízení elektromotoru za jízdy, pro rekuperaci energie i při brzdění nebo uvolňování rychlostního pedálu.
Velmi důležitou součástí elektromobilu jsou pak také baterie, které mají účinnost přes 90 %. Na celkové účinnosti se samozřejmě podílí i účinnost primárního zdroje elektřiny a akumulátoru.
Zdroj: Unsplash.com
Proč si pořídit elektromobil?
Výhodou elektromobilů je nejen šetrnost k životnímu prostředí, ale také nízké náklady na provoz, jelikož ušetříte například za olej či pohonné hmoty. Tím, že elektromobil postrádá některé z typických prvků spalovacích motorů, klesá významně i jeho náročnost na údržbu, a navíc je téměř bezporuchový co se týče pohonného ústrojí.
Pokud byste měli srovnat roční náklady na auto s elektromotorem a spalovacím motorem, které najede zhruba 30 000 km, jeden ujetý kilometr v elektromobilu vás bude stát zhruba 0,5 Kč. V autě se spalovacím motorem to budou asi 2 koruny a více podle úspornosti vozu. Ušetřené náklady se tak šplhají do desítek až stovek tisíc korun za rok při ježdění elektromobilem, a to už je znát.
Dojezd může být problém
V současnosti je asi největší nevýhodou elektromobilů jejich dojezd na jedno nabití. I když se technologie neustále žene dopředu, zatím na tom nejsou elektroauta, co se dojezdu týče, tak dobře jako klasická auta. Průměrný dojezd elektromobilu na jedno nabití se pohybuje mezi 200 až 300 km. To není moc v porovnání s běžným autem, které má s plnou nádrží dojezd až 900 km. A dostatečná síť dobíjecích stanic se stále buduje.
Dobíjecí stanice skupiny ČEZ naleznete po celé ČR. Dnes jich je více než 300 a zahrnují jak standardní, tak rychlodobíjecí stanice.