Výhody elektromobilů
Elektromobily jsou na českých silnicích vidět čím dál častěji, i když jejich tržní podíl je oproti autům na spalovací motor stále ještě menší než v západních zemích EU. Hlavním důvodem, proč se na trhu objevily a nabízejí je prakticky všechny velké automobilky, je ekologičtější provoz (nulové emise). Elektromobil také nepotřebuje tak často servis jako běžné auto se spalovacím motorem a nabíjení je v některých případech levnější než tankování pohonných hmot. Jsou tu i další benefity, jako je například parkování zdarma i ve velkých městech a jízda po dálnici bez dálniční známky. Čistě elektrické auto dokáže na jedno nabití ujet i 600 km (např. Hyundai Ioniq 6 ujede až 610 km).
Nevýhody automobilů na elektrický pohon
Elektrická auta mají ale i svá proti. Tím nejzásadnějším je stále vysoká pořizovací cena. I když se některé automobilky snaží představit vozy pod půl milionu korun, většinou stojí přes milion. Elektromobil musíte mít kde dobíjet. K dispozici jsou dobíjecí stanice nebo si musíte pořídit wallbox a dobíjet doma. V případě, že vás čeká delší cesta, je třeba ji trochu promyslet a vytipovat si zastávku na dobití elektromobilu. Většina aut dobije baterii u rychlonabíjecích stanic (o výkonu 50 kW) do 30 minut alespoň na 80 %. Existují již ale nabíjecí stanice o výkonu až 360 kW, které dobíjí opravdu rychle. Najdete je například na parkovišti OC Olympia v Mladé Boleslavi, kde je řidičům včetně této ultrarychlé stanice k dispozici celkem 7 dobíjecích stojanů ČEZ. Současně umí dobíjet dvě auta, každé výkonem 180 kW. ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů pro dobíjení elektromobilů a znásobení jejich výkonu. Síť ČEZ s 550 dobíjecími stojany umí naráz obsloužit asi 1100 aut.
Tip: Podívejte se na mapu dobíjecích stanic ČEZ.
Kolik stojí nabití elektromobilu doma?
A teď trochu čísel. Průměrná cena za 1 kWh elektřiny se pohybuje kolem 6 Kč. Elektromobil spotřebuje zhruba 15 kWh na 100 km. V takovém případě vás ujetí 100 km vyjde na cca 90 Kč, když budete nabíjet pouze doma. Na spotřebu elektromobilu má nicméně vliv spousta faktorů. Každé razantnější sešlápnutí plynu, jízda ve vysokých rychlostech, zapnutí masážního režimu sedaček, vyhřívání volantu, spuštění klimatizace, to vše zvyšuje spotřebu. Na tu má vliv také počasí. V zimních měsících bude vaše spotřeba pravděpodobně vyšší. Na druhou stranu funguje v elektromobilech systém rekuperace, takže při brzdění se baterie dobíjí.
Doma nabíjejte přes wallbox
Nabíjení doma vás vyjde levněji než nabíjení pouze u veřejných dobíjecích stanic. Na druhou stranu trvá mnohem déle, řádově několik hodin. K nabíjení potřebujete wallbox, tedy speciální nabíjecí stanici, kterou si například v garáži připevníte na zeď. Stojí kolem 50 000 Kč včetně instalace a můžete na ni čerpat dotaci například z programu Nová zelená úsporám. Nabíjení z klasické zásuvky pak trvá ještě déle, klidně i 12 hodin, výrobci ale nabíjení z obyčejné zásuvky nedoporučují jako dlouhodobé řešení.
Pokud si pořídíte elektromobil, přejděte na distribuční sazbu D27d nebo C27d, která vám umožní čerpat elektřinu v rámci nízkého tarifu levněji.
Tip! S fotovoltaikou můžete nabíjet svůj elektromobil od dubna/května až do srpna/září velmi výhodně. Společně s tepelným čerpadlem získáte komplexní energetický management domácnosti. Systém se postará o efektivní nabíjení auta, ohřev vody i vytápění domácnosti s maximální efektivitou.
Kolik stojí nabíjení elektromobilu u veřejných nabíječek?
U veřejných dobíjecích stanic je cena za nabití o něco vyšší. Patříte-li mezi registrované zákazníky, vyjde vás 1 kWh zhruba na 8 Kč, nabíjíte-li u klasické (pomalejší) veřejné nabíječky (AC), 13 Kč u rychlonabíjecí stanice (DC) nebo na 18 Kč u ultrarychlé stanice (HPC). Cena pro neregistrované zákazníky je pak ještě o něco vyšší.
Auto na hybridní pohon kombinuje spalovací motor s elektromotorem
Další alternativou jsou pak auta s hybridním pohonem. V zásadě jde o auto se spalovacím motorem, které navíc využívá i energii z baterie. Tento druh auta se může jevit jako určitý kompromis. V podstatě nejste závislí ani čistě na benzínu, ani na elektřině, je však žádoucí každou jízdu předem promyslet a při řízení zohlednit, jakou vzdálenost musíte urazit. Hybrid má dojezd na elektřinu 50 km i víc. Když víte, že vám během dne vydrží baterie, jedete-li například do práce a zpět, je dobré zapnout elektrický mód. U delších cest se pak vyplatí přepnout na hybridní pohon a počítat s tím, že se trochu změní i jízdní vlastnosti automobilu. Pokud máte fotovoltaiku, od května do září nabíjíte vlastní elektřinou a jezdíte v podstatě zadarmo.
U hybridního vozu můžete využít benefity spalovacího motoru i baterie
Zatímco auto, které jede pouze na elektřinu, je zcela tiché, přepnutí na hybrid poznáte už po sluchu. Auto bude hlučné jako běžný vůz. Baterie se dobíjí i během jízdy, stejně jako u elektromobilů, i když dobíjení pomocí rekuperace je na delší vzdálenosti v zásadě zanedbatelné.
Vyčíslení spotřeby hybridních vozů je trochu ošemetné, protože máte různé možnosti, jak pohon auta využít. V případě, že si zvolíte kombinovaný režim, vůz bude využívat oba pohony nezávisle na vás. Spotřeba se v tomto případě pohybuje kolem 3,5 l na 100 km a 9,2 kWh na 100 km (např. u Škoda Octavia iV RS). Pokud by vám během cesty došla „šťáva“, nic se neděje, protože se auto přepne na benzín a pojedete dál. Podle výrobců by se baterie měla pohybovat na hranici mezi 20 a 80 % nabití.
Skutečně se finančně vyplatí elektromobil nebo hybrid?
Otázkou tedy zůstává, zda je dobíjení elektromobilu skutečně o tolik levnější než jízda autem se spalovacím motorem. Čísla vypadají takhle:
V příkladu počítáme s cenou 6 Kč za 1 kWh při domácím nabíjení, 13 kč za 1 kWh u rychlonabíjecích stanic (DC) a 37,40 Kč za litr benzínu a 31 Kč za naftu.
Elektromobil: Při spotřebě 15 kWh na 100 km zaplatíte 90 Kč (při nabíjení doma), u rychlonabíjecí stanice DC pak 120 Kč a u ultrarychlé nabíječky 270 Kč.
Hybrid: Při spotřebě 3,5 l na 100 km a 9,2 kWh na 100 km zaplatíte 55 Kč (při nabíjení doma) a k tomu 130 Kč za benzín, dohromady vás tak ujetí 100 km vyjde na 185 Kč. Za nabití u veřejné nabíječky (pozn. u hybridu musíte nabíjet pouze u AC) 73,6 Kč, za benzín zmíněných 130 Kč, celkové náklady na 100 km tak v tomto případě budou činit 203,6 Kč.
Auto na benzín: Počítejme se spotřebou 7 l na 100 km, pak vás tankování benzínu vyjde na 261,80 Kč.
Auto na naftu: Při spotřebě 5 l na 100 km a ceně 31 Kč zaplatíte 155 Kč.
Výhodou je fotovoltaická elektrárna
Co se tedy vyplatí, záleží na mnoha faktorech. Když elektromobil či hybrid využívá řidič, který bydlí v rodinném domě a vyrábí si vlastní elektřinu prostřednictvím fotovoltaické elektrárny, pak skutečně může jezdit téměř polovinu roku prakticky zadarmo.
Finanční stránka není jediným argumentem
Čísla vám sice mohou napovědět, nicméně finanční stránka věci by v tomto případě neměla být jediným důvodem, proč přemýšlet o pořízení elektromobilu nebo hybridu. Společnost se ubírá směrem k úsporným opatřením, ke snížení dopadů emisí a využití obnovitelných zdrojů energie. S vlastní fotovoltaikou budete navíc částečně energeticky soběstační. To by měly být hlavní argumenty, proč se vydat tímto směrem.