Foto: ČEZ
Elektromobily přinášejí do světa dopravy mnoho výhod. Jejich bezemisní provoz nezatěžuje životní prostředí, jsou tiché, což oceňují zejména obyvatelé měst, téměř bezúdržbové, a navíc přinášejí i finanční úsporu. Dobíjecí stanice pro elektromobily se hojně rozšiřují po Evropě i přímo v ČR, nemusíte tak mít strach, že vám po cestě dojde „šťáva“.
Pro stát je elektromobilita hlavním cílem v rámci ekologizace dopravy, proto ji velmi podporuje. Do roku 2030 počítá s nárůstem osobních elektromobilů v řádu statisíců a prostřednictvím evropských fondů dotuje výstavbu neustále se rozšiřující sítě dobíjecích stanic. Jenom v roce 2024 ČEZ zprovoznil rekordních 182 dobíjecích stanic, čímž jejichž celkový počet přesáhl 800.
Kde dobíjet elektromobil? Doma, ve firmě i na dálnici
Elektromobil využívá k dobití baterie elektrický proud, jenž je vozu předáván zásuvkou, wallboxem nebo stojanem. Každý z těchto typů dobíjení má svá specifika:
- Dobíjení prostřednictvím obyčejné nebo průmyslové zásuvky je velmi pomalé a může být i nebezpečné (u rozvodů nepřipravených na tak velký odběr elektřiny). Elektromobil se tak může dobíjet i desítky hodin. Nejčastěji se používá soukromě u domu, pokud majitel neplánuje v blízkém časovém horizontu s e-autem někam vyjet.
- Dobití baterie přes wallbox je zcela bezpečnou volbou ajedná se o mnohem rychlejší variantu domácího i firemního dobíjení. Kompaktní zařízení na zeď s integrovaným kabelem nebo pouze se zásuvkou poskytuje maximálně bezpečné a poměrně rychlé dobití baterie (výkon až 22 kW). Navíc jej lze komfortně ovládat přes smartphone. Chytré wallboxy také umožňují dynamicky hospodařit s rezervovaným příkonem, tedy např. omezovat nabíjecí výkon, aby nedošlo k překročení rezervovaného příkonu při současném odběru energie více elektrických zařízení.
- Dobíjení pomocí stojanů je obvyklé ve firmách nebo v rámci veřejné sítě. U některých lze auto dobít i během 30 minut díky rychlodobíjení (tzv. DC dobíjení). Veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily najdete nejčastěji na frekventovaných místech. Ve veřejné síti jsou nyní vyšší stovky stanic. ČEZ nabízí v roce 2025 řidičům elektromobilů síť s více než 800 stojany, jejíž součástí je i přes 60 ultrarychlých stojanů o výkonech od 150 do 360 kW, které zprovoznil loni. Do konce roku 2025 by měl být každý pátý stojan v síti ČEZ ultrarychlý.
TIP: Vyhledejte si nejbližší veřejný dobíjecí stojan v naší mapě dobíjecích stanic.
Foto: ČEZ
Rozdíl mezi AC, DC a ultrarychlým dobíjením elektromobilu
Elektromobil můžete nabít dvěma způsoby. K AC (alternating current) dobíjení je uzpůsoben každý elektromobil. Jde o dobíjení střídavým proudem, elektromobil si ho však musí pomocí palubní nabíječky převést na proud stejnosměrný, který následně uloží do baterie. Proto je celý proces nabíjení pomalejší. Střídavým proudem nabíjíte při použití zásuvek nebo wallboxu a vyplatí se zejména při domácím nabíjení přes noc. Majitelé elektromobilů mají totiž výhodnější sazbu elektřiny (tarify C27d a D27d), která zejména ve večerních hodinách poskytuje levnější proud.
DC (direct current) nabíjení je pak mnohem rychlejší. Stanice s výkonem 50 kW dokáže baterii elektromobilu nabít už za půl hodiny (podle modelu a dalších technologických okolností). Rychlodobíjení totiž využívá stejnosměrný proud, který nevyžaduje úpravu, elektromobil jej tak rovnou přijímá do baterie. DC nabíjení je velmi výhodné na cestách, když potřebujete co nejrychleji doplnit energii a vydat se opět na silnici. Nicméně ne každý model elektromobilu rychlodobíjení podporuje, některé modely mohou tuto možnost nabízet za příplatek.
Rychlodobíjení s výkonem až 180 kW
V prosinci 2024 spustil ČEZ první veřejnou ultrarychlou dobíjecí stanici v Česku, která má vestavěnou baterii. Najdete ji v Praze 4 na Duhové ulici. Díky speciálnímu akumulačnímu systému dokáže nabíjet výkonem až 180 kW, i když je v dané lokalitě omezený přístup k elektrické síti. Vestavěná baterie s kapacitou 115 kWh slouží jako zásobárna energie, takže řidiči elektromobilů mohou nabíjet rychle a stabilně. Tato technologie otevírá cestu k rozšiřování sítě rychlonabíječek i na místech, kde by to dříve kvůli nedostatku výkonu nebylo možné. Ultrarychlé stanice v ČR mají nejčastěji výkon okolo 150 kW a umožňují nabití akumulátoru z 0 na 80 % průměrně za 15–30 minut.
Foto: ČEZ
Nabíjení elektromobilu u rychlonabíjecí stanice není složité. Stačí přiložit čip nebo se autorizovat přes aplikaci ve smartphonu, vybrat si vhodný typ nabíjení a kabelem připojit elektromobil k nabíjecímu stojanu. Zaplatíte podle odebrané energie a typu stanice, u které energii odebíráte. Největší počet ultrarychlých stojanů na jednom místě aktuálně nabízí nový dobíjecí hub ČEZ Mikulášov na 96. kilometru dálnice D1 ve směru z Brna do Prahy, kde je řidičům k dispozici celkem 15 stojanů, z toho 14 ultrarychlých.
TIP: Více o našich službách pro majitele elektromobilů najdete zde.