Pro příjemce
Jak správně dokladovat vyúčtování finančího daru?
Níže naleznete návod, jak správně doložit vyúčtování finančního daru vyplývajícího z uzavřené smlouvy. Prosíme, věnujte tomuto dokumentu zvýšenou pozornost a postupujte dle pokynů, aby tak bylo možno smluvní vztah uzavřít dle smluvních požadavků a v určeném termínu.
Obdarovaný je povinen řádně doložit vyúčtování nahráním dat do systému ERPA do 60 kalendářních dnů po vyčerpání finančního daru, nejpozději však do 31. 1. následujícího roku po jeho poskytnutí.
Obdarovaný nahraje do systému ERPA ke schválené žádosti kompletní dokumentaci vyúčtování k poskytnutému finančnímu daru se všemi stanovenými formálními náležitostmi, tzn. je nutno doložit, že byl dar využit v souladu s účelem a v termínu uvedeném v darovací smlouvě.
V případě, že má vyúčtování formální nedostatky, bude žadatel prostřednictvím systému ERPA vyzván k nápravě samostatnou e-mailovou notifikací.
Z finančního daru je obdarovaný oprávněn hradit pouze ty náklady, které jsou v souladu s předmětem daru a vznikly mu v průběhu daného kalendářního roku, kdy byla podepsána darovací smlouva. Pokud nebude dar profinancován v plné výši a na daný účel stanovený v darovací smlouvě během tohoto období, musí být neprofinancovaná částka vrácena zpět na účet ČEZ, a. s., který je uveden v darovací smlouvě.
Součástí doložení vyúčtování finančního daru jsou tyto povinné přílohy:
- soupis účetních dokladů vystavených na příjemce daru od ČEZ, a. s. (zpracovaný ve formě přehledné tabulky)
- kopie dokladů od dodavatelů (např. faktury, smlouvy apod.) prokazující čerpání příspěvku (doklady musí být čitelné a prokazatelně se vztahují k účelu finančního daru)
- kopie dokladů prokazující platby předložených faktur (např. výpis z účtu, výdajový pokladní doklad)
- dokumentace z realizace projektu – průkazné fotografie z průběhu realizace projektu
- materiály z propagace projektu o podpoře ze strany ČEZ, a. s.; tyto materiály se dokládají pouze v případě, že je obdarovaný uvedl v bodě „Zveřejnění informací o podpořeném projektu“ v Závěrečné hodnotící zprávě
Ve vyúčtování je nutno doložit pouze výdaje do výše poskytnutého daru, a to i v případě, že jsou celkové náklady na daný projekt vyšší (např. celkové náklady na vybudování osvětlení byly 2 mil. Kč a poskytnutý dar byl pouze ve výši 200 tis. Kč – obdarovaný předkládá doklady pouze v hodnotě 200 tis. Kč).
Typy uznatelných nákladů:
Osobní náklady
Mezi osobní náklady je možno uvést náklady na mzdy dle pracovní smlouvy, dohody o provedení práce a dohody o provedení činnosti, tj. výdaje vzniklé organizaci na základě pracovněprávních vztahů atd.
Dokumenty k doložení:
Dokládá se kopií pracovní smlouvy zaměstnance (příp. dodatkem k pracovní smlouvě), ročním mzdovým listem zaměstnance/výplatnicí + výpisem z účtu nebo výdajovým pokladním dokladem v případě výplaty v hotovosti, kopií dohody o provedení práce/ dohody o pracovní činnosti (příp. dodatek k DPP/ DPČ), ročním mzdovým listem zaměstnance/výplatnicí/výkazy práce + výpisem z bankovního účtu nebo výdajovým pokladním dokladem v případě výplaty v hotovosti. Zákonné odvody se nevykazují číselně zvlášť – zahrnují se do částky hrubé mzdy včetně povinných odvodů zdravotního a sociálního pojištění ze strany zaměstnavatele.
Materiálové náklady
Mezi materiálové náklady patří: pořízení herních prvků na hřiště, pořízení technických zařízení, nákup spotřebního materiálu, kancelářských potřeb, nábytku, PC, vozidla, sportovní výbavy, literatury, nářadí, strojů atd.
Dokumenty k doložení:
Dokládají se kopie průkazných faktur - tj. daňové doklady s konkrétní specifikací nákladu (tj. počet kusů, typ apod.), případně včetně dodacího listu, účtenky, paragonu + výpis z bankovního účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti; v případě platby kartou je potřeba dodat výpis z bankovního účtu. Zaplacené zálohy musí být doloženy zúčtovacími fakturami (doklady).
Náklady za služby
Mezi tyto náklady patří: náklady na služby a vykonanou práci – stavební práce, terénní úpravy, rekonstrukce, restaurátorské služby, nakupované výkony (spotřeba el. energie, tepla, vody), montáže, honoráře, pronájmy prostor, publikace, školení, náklady na přepravu osob, překladatelské služby, výroba na zakázku, náklady na opravy a udržování, ubytování a stravování atd.
Dokumenty k doložení:
Dokládají se kopie průkazných faktur - tj. daňové doklady s konkrétní specifikací poskytnuté služby/ práce (tj. druh práce, počet osob, období, náklady za jednotku…), smlouva s dodavatelem (např. smlouva o dílo apod.), položkový rozpočet, u stavebních prací i předávací protokol + výpis z bankovního účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti, cestovné, resp. spotřeba PHM se dokládají na základě cestovních příkazů s uvedením jasného účelu cesty, počtu ujetých km, termínu uskutečněné cesty. Při použití osobních vozidel je třeba doložit schválený interní předpis či příslušnou část směrnice, jakým způsobem účetní jednotka vyúčtovává PHM z cestovného, způsob výpočtu, technický průkaz použitého vozidla, pokud se postupuje při výpočtu cestovného dle vyhlášky o cestovních náhradách a zákona o cestovních náhradách, příp. kopii příslušné části z knihy jízd + výpis z bankovního účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti, v případě cestování hromadnou dopravou se dokládá kopie cestovních dokladů spolu s dokladem o zaplacení (výdajový pokladní doklad nebo výpis z bankovního účtu), doprava/přeprava se dokládá formou kopie faktury za dopravu s uvedením specifikace (dne, počet km, odkud kam, účel apod.) + výpis z účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti, u spotřeby energií nestačí doložit jen zaplacené zálohy, ale je třeba doložit i vyúčtování skutečné spotřeby zúčtovacím dokladem. Zasahuje-li vyúčtování těchto energií i mimo období, na které byl příspěvek poskytnut, je uznatelná jen poměrná část atd.
Ostatní provozní a finanční náklady
Mezi tyto náklady patří jiné výdaje, které nelze zařadit do výše uvedených typů (osobní náklady, materiálové náklady nebo služby) - např. školné, zákonné poplatky (např. poplatky za registraci), pojištění, autorská práva, finanční účelové dary.
Dokumenty k doložení:
Dokládají se kopie darovací smlouvy, pojišťovací smlouvy, nařízení nadřízených orgánů apod., dokumenty k prokázání řádného čerpání + výpis z bankovního účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti ad.
Změny v průběhu realizace projektu
Pokud došlo v průběhu realizace projektu ke změnám, které se týkají účelu uvedeného ve smlouvě, pak prosím informaci o této změně zašlete e-mailem či poštou na kontaktní osobu uvedenou v darovací smlouvě, která s Vámi tuto změnu probere.
Vrácení nevyčerpaného finančního daru
Pokud nebude dar profinancován v plné výši a na daný účel během daného kalendářního roku, musí být neprofinancovaná částka vrácena zpět na účet ČEZ, a. s.
Posledním krokem ve správném dokladování vyúčtování finančního daru je doložení Závěrečné hodnotící zprávy, kterou je možno stáhnout v sytému ERPA u schválené žádosti. Žadatel Závěrečnou zprávu vyplní v okamžiku, kdy jsou odpovědným pracovníkem ČEZ, a. s. zkontrolovány a uznány všechny doložené doklady ke správnému čerpání daru.
Po nahrání a přijetí Závěrečné hodnotící zprávy ze strany ČEZ, a. s. se poskytnutí daru považuje za schválené a uzavřené.