Od manažera útvaru čistých technologií ČEZ Tomáše Chmelíka převzal klíče od obou vozů Aleš Pospíšil, ředitel divize správy majetku České pošty.
Zajímavé posily pro jarní a letní sezónu hlásí flotila vozů České pošty. Při doručování zásilek by měly terénním pracovníkům sloužit nové dodávkové typy elektromobilů - Nissan eNV200 a Peugeot Partner Electric. Projekt Elektromobilita Skupiny ČEZ je poštovní společnosti zapůjčí na šestiměsíční testování.
„Česká pošta má jeden z největších firemních vozových parků v České republice. Jejich provoz představuje značnou nákladovou položku v rozpočtu Pošty. Proto hledáme alternativy, které by byly z hlediska provozu levnější. Elektromobily jsou jednou z možností, jak snížit náklady na doručování našim zákazníkům. I proto jsme se zapojili do testování dvou automobilů v rámci programu společnosti ČEZ,“řekl při předávání vozů Aleš Pospíšil, ředitel divize správy majetku České pošty.
„Jsme rádi, že elektromobily vyzkouší právě celostátně působící Česká pošta. Ve využívání a propagaci elektromobility tak jde příkladem dalším subjektům z oblasti infrastrukturních služeb, které patří mezi typické uživatele této formy čisté dopravy,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií ČEZ.
Nissan eNV200 je spolehlivý vůz se synchronním elektromotorem o výkonu 80 kW a spotřebou 16,5 kWh/100 km, který se může pochlubit objemem zavazadlového prostoru 4 260 litrů, dojezdem 170 km a zrychlením z 0 na 100 km/h za 14 vteřin. Peugeot Partner Electric disponuje při pohotovostní hmotnosti 1715 kg dojezdem zhruba 140 km, průměrnou spotřebou 16,2 kWh/100 km a rychlostí do 115 km/h. Samozřejmostí u obou typů je jízda v tzv. ECO módu vhodném zejména pro provoz v městské aglomeraci.
Elektromobilita je trendy
V celé České republice v současnosti jezdí zhruba 900 elektromobilů, poslední tři čtvrtletí však signalizují rozvoj celého odvětví. Necelá čtyřicítka aut na elektrický pohon tvoří vozový park projektu Elektromobilita ČEZ nebo jeho partnerů. Do konce letošního roku odhady počítají s prolomením hranice 1 500 elektromobilů na českých silnicích. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu.
Elektromobilita ČEZ provozuje v České republice 54 veřejných dobíjecích stanic (z toho 10 rychlodobíjecích). Aktuální mapa lokalit s dobíjecími stanicemi a komplexní set informací je k dispozici na www.elektromobilita.cz
Projekt Elektromobilita ČEZ spolupracuje s 50 partnery z řad automobilek, municipalit, obchodních center, komerčních subjektů i radnic po celé České republice. V kategorii územních celků jde vedle Pardubického kraje např. také o Ústecký kraj, Liberecký kraj a Moravskoslezský kraj, z řad institucí a ministerstev jsou to zejména Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí nebo Ministerstvo dopravy, Ministerstvo práce a sociálních věcí. Mezi partnery patří také Krkonošský národní park a Národní park Šumava.
Víte, že …
- za celý loňský rok se v České republiceregistrovalo téměř 400nových elektromobilů(nejprodávanějšími značkami byly vozy Volkswagen, Nissan a BMW)
- v roce 2014 bylo zaregistrováno celkem 222 nových elektromobilů
- pokud bychom uvažovali všech více než 600 nově registrovaných elektromobilů v letech 2014-15 a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh/100km bude k jejich dobíjení potřeba 1,35 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba více než 500 českých domácností)
- lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem.