Je jasné, že jak pro ČR, tak SR tento přechod bude velkou výzvou, jelikož automobilový průmysl je zásadní pro ekonomiku obou zemí. Dvojice nedávno přijatých zásadních rámcových dokumentů v ČR (Národní akční plán čisté mobility a Memorandum o spolupráci s automobilovým průmyslem) daly jasný podnět k propojení zásadních aktérů ústřední státní správy (MF, MŽP, MPO, MD, MMR), energetických společností, zástupců automotive, TAČR, SMOČR, AKČR, univerzit a různých zájmových asociací v ČR.
Jednotlivé prezentace i diskuse se točily kolem možností kooperace a příspěvků všech subjektů při podpoře rozvoje elektromobility a dalších bezemisních a nízkoemisních forem dopravy v obou zemích.
V ČR se jedná cca o 9 % HDP, přímo zaměstnává 150 tis. lidí, nepřímo až 400 tis. lidí a zajišťuje 25 procent exportu ČR. Rozvoj a podpora alternativních pohonů umožní výrobcům automobilů plnit ambiciózní cíle EU pro snižování emisí CO2 a přispěje ke snížení znečištění ovzduší a snížení hladiny hluku z dopravy zejména ve městech a aglomeracích. Dalším benefitem je postupné snižování závislosti na ropě.
Vzhledem k aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, který je plánován na rok 2019, dále s přihlédnutím k probíhající prioritizaci oblastí finanční podpory v dalším programovém období po roce 2020 v obou státech i s přihlédnutím k připravované legislativě na evropské úrovni, se nabízí společná spolupráce obou zemí v oblasti podpory nízko či bezemisní mobility, a to nejen na politické úrovni, ale také na pracovní úrovni mezi jednotlivými resorty a dalšími aktéry s cílem vyměnit si dosavadní zkušenosti s různými podpůrnými nástroji a zejména sladění společných pozic a požadavků vůči EK.
Na základě letošního úspěšného setkání vznikla myšlenka pravidelných každoročních akcí podobného typu. Následné setkání v roce 2019 proběhne na Slovensku. Společné výstupy by mohly být dále využitelné na úrovni platformy V4.