Přes přechod u základní školy denně proudí stovky malých i odrostlejších dětí do školy nebo za sportem do nedaleké tělocvičny. „Přechod se nachází v centru naší obce nejen v blízkosti základní školy, ale chodí se přes něj také například do tělocvičny, na místní hřiště nebo do zdravotního střediska. Je to velmi frekventované místo, kterým dennodenně prochází spousta chodců a také projíždí hodně aut. Vše ještě komplikuje fakt, že je přechod umístěn hned za nepřehlednou zatáčkou,“ řekl starosta Petrovic Marian Lebiedzik.
Zastupitelé se proto rozhodli usilovat o maximální prevenci dopravních problémů a bezpečnost kritického přechodu. Projekt na jeho nasvícení nechali zpracovat v loňském roce, instalace světel, která činí situaci na přechodu přehlednou i za tmy či špatného počasí, probíhala od letošního února. K uskutečnění projektu pomohla obci Nadace ČEZ 120 tisíci korunami prostřednictvím grantového řízení Oranžové přechody.
Pod dohledem odborníků z řad krajských zástupců BESIP a Dopravní policie osvětluje Nadace ČEZ nebezpečné přechody po celé České republice od roku 2013. „Kritických přechodů je České Republice bohužel stále mnoho. Rozhodli jsme se tedy v duchu základního bezpečnostního pravidla na silnicích „vidět a být viděn“ v osvětlování a zpřehledňování dopravních situací na nebezpečných místech pokračovat. Přechod před petrovickou školou se stal již devátým takto podpořeným v Moravskoslezském kraji,“ sdělila ředitelka Nadace ČEZ Michaela Žemličková.
Další fakta:
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Devátou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 21 chodců.
- Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.
Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002, aby zastřešila svou dárcovskou činnost. Nadace ČEZ podporuje několika grantovými programy sociální, kulturní a sportovní projekty a aktivně spolupracuje s regiony. Výší rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice.
Více informací na www.nadacecez.cz