Nastavení nových záloh se týká zákazníků, kterým se mění ceníky od 1. ledna a bez vládní pomoci by platili více, než je cenový strop nastavený na 6 korun u elektřiny a 3 koruny u plynu za kWh včetně DPH. Naopak zákazníci, kteří mají zafixovanou cenu nižší, než je strop, budou platit i nadále svou stávající cenu.
Zákazníkům, kteří mají nově zastropovanou cenu, ČEZ Prodej už od minulého týdne zasílá SMS a e-maily s výzvou, aby si nejpozději do 30. 11. 2022 udělali samoodečet elektřiny a plynu. Aktuální data spotřeby totiž dodavateli umožní nastavit co nejpřesnější výši záloh, tak aby zákazníkům nevznikaly zbytečně vysoké přeplatky nebo nedoplatky. Od Nového roku se zastropované ceny energií budou vztahovat na většinu zákazníků ČEZ Prodej.
Aktuální stav spotřeby ze svého elektroměru či plynoměru zvládnou zákazníci zadat v on-line aplikaci MŮJ ČEZ během pár minut.
Případně mohou samoodečet nahlásit na zákaznickém centru, na některé z více než 70 poboček České Pošty s přepážkou ČEZ, nebo na bezplatné zákaznické lince.
„Zákazníky ze všeho nejvíc zajímá, zda nemíří k nedoplatku a pro správné nastavení záloh je nejlepší dělat si každý měsíc samoodečty. Jsou jednoduchým a zároveň účinným nástrojem pro průběžnou kontrolu spotřeby a motivují k úsporám. Pokud prostřednictvím samoodečtů zákazník prokáže, že svou spotřebu snižuje, může si adekvátně snížit i výši svých záloh,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec. Aplikace MŮJ ČEZ proto umožňuje nastavit si do kalendáře připomenutí, že je potřeba udělat si další samoodečet.
Distribuce obvykle provádějí odečty jednou ročně a zálohy nastavují na základě očekávané spotřeby (založené na předchozích datech) a aktuální ceny energií. Během roku ale může řada věcí spotřebu ovlivnit: zvýšení počtu členů v domácnosti, více času tráveného doma, pořízení energeticky náročného spotřebiče apod. spotřebu zvýší, naopak třeba odchod dětí z domova, nové zateplení či pořízení efektivnějšího zdroje vytápění ji sníží.