„Původní přechod se nacházel na hranici křižovatky s ulicí K Zaječí, která propojuje obytné části obce s jejím centrem a hlavně se základní školou. Ta se nachází zhruba sto metrů od přechodu, takže přes něj hlavně přecházejí děti jdoucí do nebo ze školy. Proto jsme se rozhodli přechod posunout zhruba 2,5 metru od křižovatky, učinit ho bezbariérovým a hlavně nasvíceným. Tím se zvýšila nejen bezpečnost dětí, ale i všech ostatních, co jdou pěšky z jedné části obce do druhé. V sousedství přechodu je i autobusová zastávka, takže jeho nasvícení jistě ocení i cestující hromadnou dopravou. Jsme rádi, že jsme s grantem uspěli. Realizace celého projektu stála samozřejmě více než 120 000 korun, ale tato částka byla pro nás velmi důležitou finanční injekcí,“ uvedla starosta Jitka Zákravská.
Nadace ČEZ vyhlašuje grantové řízení Oranžový přechod od roku 2013. Je zaměřeno na podporu zvyšování bezpečnosti chodců formou instalace dosud neosvětlených přechodů v intravilánu i extravilánu. Maximální výše nadačního příspěvku je 120 000 korun. Letos lze o něj zažádat do 28. dubna. Příjemcem nadačního příspěvku mohou být obce, města, nebo městské obvody či městské části hlavního města Prahy, které splňují kritéria daná Podmínkami grantového řízení Oranžový přechod. Od roku 2013 bylo napříč celou Českou republikou již podpořeno 247 projektů za 33,2 milionu korun. Slovo projekt je přitom na místě, neboť v řadě měst a obcí se podařilo v rámci jednoho grantu nasvítit i vícero přechodů na jednou. Příkladem mohou být severočeská Kadaň či středočeský Mělník, kde se většinou daří zrealizovat dva Oranžové přechody. V Postoloprtech jich zvládli nasvítit pět a Krupce dokonce sedm (obojí Ústecký kraj).
Někde přitom berou zprovoznění přechodu i jako malou společenskou událost za účasti široké veřejnosti. V minulosti tak například u jednoho vyhrávala místní dechovka, několik jich jako první přešly mažoretky a jedno zprovoznění bylo spojeno i s obecními zabíjačkovými hody. Samozřejmostí jsou různá vystoupení dětí z místních mateřinek a základních škol. Ve Struhařově tak měli školáci připraveny dvě písničky, druhou ve vlastní úpravě na melodii amerického tradicionálu, známého u českých táborových ohňů jako „Chodím po Broadwayi“. Jen struhařovské děti „chodily po přechodu tam a sem, sem a tam …“. Všechny sloky pak byly věnovány tomu, jak se mají správně chovat, aby dodržely všechna pravidla bezpečnosti provozu, tedy v jejich případě přecházení silnice.
„Obce v drtivé většině případů chtějí bezpečnější přechody právě v blízkosti škol a školek, protože malé děti patří k nejohroženějším skupinám chodců. Oranžové přechody ale rovněž vznikají třeba u autobusových a vlakových nádraží, u zastávek MHD nebo přespolních spojů, kde zvyšují bezpečnost lidí spěchajících ještě za tmy do práce nebo z práce. Oranžové přechody jsou také u nemocnic, kde chrání zejména seniory a osoby se sníženou mobilitou. Jsou ovšem i jiná místa, která v obcích vytipují přímo dopravní policisté či odborníci z BESIP. O grant je i po letech stále velký zájem, někde o něj žádají dokonce každoročně či s odstupem času opakovaně. Všichni si jsou totiž vědomi, že dobře osvětlené přechody přirozeně snižují riziko nehody. Podle expertů je to až o 65 procent,“ uzavírá Michaela Ziková, ředitelka Nadace ČEZ.