Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala za první tři měsíce letošního roku do baterií elektromobilů celkem 593 909 kWh elektřiny, což je ekvivalent 16 497 plných dobití vozu VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh. Za celý rok 2019 se statistika vyšplhala na téměř 2 miliony odebraných kWh. V březnu, kdy po většinu měsíce platila omezení v důsledku epidemie koronaviru, odebrala elektrická auta na zelených stanicích s logem ČEZ více než 158 tisíc kWh. Růst elektromobility asi nejlépe ilustruje fakt, že letošní březen navzdory omezením v souvislosti s pandemií koronaviru je silnější než celý 1. kvartál roku 2018, kdy bylo v síti ČEZ načerpáno 150 715 kWh.
Na stanicích ČEZ v Královéhradeckém kraji zastavily v 1. čtvrtletí elektromobily k dobíjení celkem 2255krát a odebraly v úhrnu 31 795 kWh. To je množství elektřiny, které by jednomu elektrickému autu umožnilo ujet více než 183 tisíc kilometrů a pomyslně tak 4,5krát objet zeměkouli.
„Počet elektromobilů v České republice překonal hranici 3,5 tisíce, když jen za první tři měsíce letošního roku přibylo hodně přes 800 e-aut. Je jasné, že poptávku po veřejném dobíjení dynamicky rostoucího počtu vozů dnes už plně zvládnou pokrýt jen lokality se dvěma a více stojany. Právě se na takové lokality budeme chtít cíleně zaměřovat. Do konce roku bychom chtěli překonat hranici 250 stanic v naší síti. Odhadujeme přitom, že objem elektřiny odebrané letos na našich stojanech prolomí hranici 3 milionu kWh. Jsme rádi, že výstavbu sítě můžeme zčásti financovat díky získaným prostředkům z dvojice grantů evropského programu Connecting Europe Facility,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ s tím, že s dalšími stanicemi se na západě Čech počítá i do budoucna.
Stanice běžného dobíjení je vybavena dvěma nezávislými zásuvkami se standardem Mennekes o parametrech dobíjení 32 A/400 V nebo 16 A/400 V. Za použití nabíjení AC s výkonem až do 22 kW trvá nabíjení cca 1-3 hodiny. V případě rychlodobíjecí stanice ABB je dobytí většiny akumulátoru otázkou 25 minut. Mají totiž DC konektory, které umožňují nabíjení s výkonem až do 50 kW. „Většinu nově budovaných lokalit již jednotně osazujeme právě rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy jak pro auta asijských producentů, tak i evropské vozy. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku,“ doplňuje Tomáš Chmelík.
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ se svým rozsahem vyrovná větším řetězcům klasických čerpacích stanic. Začala vznikat v roce 2012 a od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy.
Pomyslným vrcholkem hory novinek a všech kroků vedoucích k vyšší kvalitě služeb ČEZ v oblasti elektromobility je zavedení nové tarifní struktury. Zákazníkům jsou nyní k dispozici 4 tarify (3 z nich kombinují měsíční platbu a fakturaci za spotřebovanou kWh). Tarify jsou odstupňovány podle spotřeby/nájezdu (při vyšším vytížení je množstevní sleva za kWh elektřiny). Pro nezákazníky platí tarif „Neregistrovaný“. Více informací naleznete v aktuálních podkladech k novému IT systému a zákaznickým smlouvám na https://www.elektromobilita.cz/cs/jak-se-stat-zakaznikem
Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.