Po počátečním kombinovaném boomu v Ústeckém kraji, kde se již nachází 16 dobíjecích stanic, se v Libereckém kraji společnost ČEZ zaměřila již jen na budování rychlodobíjecích stanic, a to u jabloneckého Kauflandu, v OC Nisa Liberec, hned dvakrát u čerpací stanice EuroOil ve Stráži nad Nisou, ve Vratislavicích na parkovišti mezi tamním kulturním centrem a služebnou Policie ČR a nejnověji v Železném Brodu na náměstí 3. května. „Jsme rádi, že se Železný Brod dostal na mapu elektromobility a kvalitní zázemí pro načerpání energie zde najdou jak majitelé e-aut z našeho regionu, ale i lidé cestující například z Prahy do Harrachova nebo Jizerských hor. Instalaci dobíjecí stanice považujeme za symbol celkového směřování našeho města k ekologickým řešením a udržitelné budoucnosti,“ poznamenal František Lufinka, starosta města.
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ se svým rozsahem vyrovná větším řetězcům klasických čerpacích stanic. Začala vznikat v roce 2012 a od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. Za loňský rok u nich načerpaly elektromobily celkem 1 963 523 kWh elektřiny, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh. Zároveň jde o téměř 105procentní nárůst oproti roku 2018, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 959 115 kWh. Celkem loni e-auta zastavila u stojanů ČEZ k dočerpání energie ve 153 612 případech.
„Počet elektromobilů v České republice překonal hranici 3,5 tisíce, když jen za první tři měsíce letošního roku přibylo hodně přes 800 e-aut. Je jasné, že poptávku po veřejném dobíjení dynamicky rostoucího počtu vozů je nutné pokrýt. Do konce roku bychom tak chtěli překonat hranici 250 stanic v naší síti. Jsme rádi, že výstavbu sítě můžeme zčásti financovat díky získaným prostředkům z dvojice grantů evropského programu Connecting Europe Facility,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ s tím, že s dalšími stanicemi se na severu Čech počítá i do budoucna. „Zatím ovšem bez upřesnění lokalit.“
Elektromobilita ovšem není jen o dočerpání elektrické energie. „Nabízíme totiž širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje, například realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony,“ říká Tomáš Chmelík. Kvituje přitom skutečně příkladnou spolupráci s vedením města Železný Brod. „Nebývá zvykem, aby naši partneři při výstavbě z vlastních prostředků uhradili kompletní stavební přípravu pro dobíjecí stanici, včetně projektové dokumentace a na klíč zajistili dlouhodobý pronájem. Věříme, že se Železnému Brodu tato investice vrátí, protože elektromobilita roste skutečně dynamicky.“
Jediná standardní dobíjecí stanice v Libereckém kraji se nachází v OC Nisa. Vznikla za předpokladu, že ji budou hlavně využívat návštěvníci obchodního centra, kteří již dopředu vědí, že v něm stráví více než hodinu. Stanice běžného dobíjení je vybavena dvěma nezávislými zásuvkami se standardem Mennekes o parametrech dobíjení 32 A/400 V nebo 16 A/400 V. Za použití nabíjení AC s výkonem až do 22 kW trvá nabíjení cca 1-3 hodiny.