4. 7. 2016

Elektromobilita dobývá svět rychlých motorů. V centru Londýna se o víkendu konal poslední závod světového šampionátu elektrických formulí.

Praha, 4. července 2016 – První červencový víkend patřil v Londýnském parku Battersea závodníkům v elektrických formulích. Po dramatickém posledním závodu sezóny získal titul šampionátu FIA Formula E Sebastien Buemi z týmu Renault e.dams. Renault e.dams je také vítězným týmem letošní sezóny.

E-FormuleNejen příznivci elektromobility si 2. a 3. července užili na břehu Temže v centru Londýna v parku Battersea finále světového šampionátu Formule E. Právě díky ekologickému provozu formulí plně poháněných elektřinou se finálové závody mistrovství světa odehrály v parku, kde je dle odhadů vidělo až 42 tisíc lidí. Závodníky zde čekal 2,925 km dlouhý okruh, který museli objet 33krát za sebou. Po velmi napínavém závodě získal v šampionátu titul sedmadvacetiletý Švýcar Sebastien Buemi. I když poslední závod nevyhrál, to se podařilo jeho kolegovi ze stáje Renault e.dams Nicolasi Prostovi, celkové skóre šampionátu jej zařadilo na první pozici.   

„Závody elektrických formulí sledujeme již od jejich první sezóny 2014–2015. Známé osobnosti tak unikátním způsobem upozorňují na současné možnosti elektromobility právě v tomto sportu, který je spíše spjatý s burácením benzinových motorů. Je skvělé, jak se za několik posledních let elektromobilita rozšířila,“ komentuje zapojení elektromobility na sportovním poli Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Závod FIA Formula E Championship je světově první série závodů elektromobilních formulí.

Prvotní koncept těchto závodů vymyslel prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, aby na něm ukázal potenciál elektřinou poháněných vozidel a udržitelné mobility. Počáteční pochyby některých skeptiků rozptýlil závod v roce 2014 v Pekingu, kdy se na startovním roštu sešlo 20 elektromobilů, závodníci jako Bruno Senna či Nicolas Prost či majitel jednoho z týmů Formule E – Venturi – herec Leonardo DiCaprio.

Elektrické formule nabízejí nejen zábavu, ale hlavně nový pohled na čistou energii a některá originální řešení. Například aby se formule nabíjely z ekologicky udržitelných zdrojů, bylo vyvinuto několik unikátních generátorů, které k výrobě bezemisní elektřiny využívají zbytkový glycerin z výroby biopaliv. Samotné dobíjení také probíhá před závodem, v průběhu závodu v depu závodníci pouze jednou přesednou z jedné formule do druhé a pokračují v jízdě. 

Podpory se elektromobilitě dostává i v České republice. Již od roku 2009 ji rozvíjí největší výrobce elektřiny, Skupina ČEZ. Ve svém projektu /E/Mobilita ČEZ podporuje aktivní využívání elektromobilů především v městské dopravě. Hlavním cílem projektu je vybudování funkční sítě dobíjecích stanic. Spolu s rozšiřováním počtu dobíjecích stanic zažívá v těchto týdnech elektromobilita v České republice první historický milník – registraci tisícího elektromobilu.

 „Od počátku projektu Elektromobilita ČEZ sledujeme vývoj v oblasti registrací elektromobilů. Do konce roku 2013 se jednalo o nárůst v desítkách vozů ročně. Situace se změnila, když automobilky nabídly více typů elektromobilů, což se stalo během roku 2014. Zatím nejúspěšnějším rokem byl rok 2015 s 367 registrovanými elektromobily,“ dodává Tomáš Chmelík.

/E/Mobilita ČEZ

Víte, že …

  • se letos v období od ledna do května v České republice registrovalo 87 nových elektromobilů?
  • v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
  • v roce 2015 byly nejprodávanějšími značkami v ČRVolkswagen, Nissan, BMW a  Tesla model S?
  • pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a  průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností)?
  • lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem?
  • partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?