*Přes 4,4 milionu kWh načerpaných v síti ČEZ po celé ČR znamená meziroční růst o 25 %
*V roce 2022 zprovoznil ČEZ 130 stanic
*ČEZ chce teď stavět hlavně ultrarychlé stojany o výkonech 150–300 kW
*Ty umí v řádu minut dodat autu energii např. pro jízdu z Prahy do Brna m
Stejně jako v přechozích letech byly stojany ČEZ i loni hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Řidiči u nich během 265 tisíc zastavení načerpali přes 4,4 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně 733 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon všech stojanů v síti ČEZ přesáhl koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města.
V Kraji Vysočina ČEZ aktuálně provozuje 22 veřejných dobíjecích stanic (z toho 18 rychlodobíjecích). Kromě krajské metropole Jihlavy jsou také u Jaderné elektrárny Dukovany, včetně střechy nového parkoviště u elektrárny, dále v Havlíčkově Brodě, Humpolci, Pelhřimově, Telči, Třebíči, Žďáru nad Sázavou, Ždírci nad Doubravou, u dálnice D1 a na dalších místech. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 185 367 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 5149 plně nabitých elektromobilů střední třídy nebo dost energie pro 30 e-aut na cestu kolem světa).
V roce 2021, na jehož konci ČEZ provozoval na Vysočině 18 stojanů, řidiči odebrali celkem 111 367 kWh. Meziročně tak odběry na stojanech ČEZ v kraji vzrostly o více než 66 %.
„Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a výrazné překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme asi čtyřicet. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí. Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší sítě pomohli udržet,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.
Jak rostly odběry u stojanů ČEZ
Rok |
Načerpaná energie [mil. kWh] |
Meziroční růst |
Počet dobíjení |
2017 |
0,64 |
- |
35 902 |
2018 |
0,96 |
49,8 % |
75 584 |
2019 |
1,96 |
104,2 % |
153 612 |
2020 |
2,44 |
24,5 % |
185 329 |
2021 |
3,52 |
44,3 % |
203 703 |
2022 |
4,42 |
25,7 % |
265 675 |
ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména díky zmíněnému rozvoji vysokovýkonných hubů, které zrychlí dobíjení i čekání na něj. Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.
VEŘEJNÉ DOBÍJECÍ STOJANY ČEZ ŘEČÍ ČÍSEL
- ČEZ si na českém trhudobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje nejvyšší podíl (aktuálně okolo 40 %) Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html
- Každá ze stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií zhruba tisícovky elektromobilů.