27. 7. 2023

Elektromobily v 1. pololetí odebraly u ČEZ o 12 % více. Nejvýkonnější česká síť letos přidala 56 stanic

* ČEZ letos zatím zprovoznil 56 nových stanic
* Pokračuje výstavba ultrarychlých stojanů, řidiči jich už využívají 20
* ČEZ letos díky roamingu zpřístupní řidičům tisíce stanic v zahraničí
* Řidiči zatím letos odebrali u stanic ČEZ rekordních 2,3 mil. kWh zelené elektřiny
* Objem elektřiny načerpaný v rámci jednoho dobití roste

Více než 50 nových dobíjecích stojanů, meziroční růst celkově odebrané bezemisní elektřiny o 12 % a k tomu 14% navýšení průměrně načerpané energie při jednom dobíjení. To jsou hlavní příspěvky největší české veřejné dobíjecí sítě k boomu elektromobility v České republice. ČEZ zatím letos navýšil celkový výkon sítě na 36,3 MW, a to hlavně akcelerovanou výstavbou vysokorychlostních stanic. V kombinaci s rozšiřováním počtu stojanů to znamená zkracování doby, kterou řidiči tráví dobíjením nebo čekáním na něj. Síť roste díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

ČEZ zůstává tahounem rozvoje veřejné dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v České republice. Z jeho stojanů nateklo od ledna do června do baterií aut více než 2,3 milionu kWh čisté elektřiny, což je pětinásobek ve srovnání se stejným obdobím před pěti lety. Řidiči u ČEZ načerpají v průměru nejrychleji v celé ČR, a to díky nejvyššímu výkonu celé sítě stojanů, který se koncem června vyšplhal na 36,3 MW. Přispívá k tomu především instalace nových ultrarychlých stanic o výkonu až 360 kW, u kterých lidé např. doplní energii potřebnou k cestě z Prahy do Brna za 10 minut. Za celý letošní rok jich chce ČEZ postavit kolem čtyřiceti. Časové prostoje vzniklé čekáním na volný dobíjecí konektor zase účinně eliminují dobíjecí huby, místa o větším počtu stojanů, kde může řidič začít dobíjet většinou ihned po příjezdu. Vedle více než 1 500 dobíjecích bodů vlastní sítě nabízí ČEZ svým zákazníkům díky roamingu i zhruba stejný počet konektorů dalších poskytovatelů dobíjení v České republice.

„Rozšiřování elektromobility věnujeme v ČEZ velkou pozornost. Rychle stavíme nové stanice a také navyšujeme jejich výkon. V podstatě do každého nově spouštěného dobíjecího hubu se snažíme začlenit minimálně jeden ultrarychlý stojan, u kterého se řidič zdrží jen několik minut. Zvyšování kvality služeb pro zákazníky se týká i dalších možností v čele s roamingem. Díky tomu mohou dnes lidé s naší dobíjecí kartou nebo staženou aplikací doplňovat energii celkově u tří tisíc dobíjecích bodů. Další tisíce konektorů chceme našim zákazníkům takto zpřístupnit v následujících měsících v okolních zemích,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Nejvýkonnější stanice v síti ČEZ

Lokalita

Dálnice/Silnice

Výkon

Mladá Boleslav, Olympia

D10, 44. km

360 kW

Mikulov

I/52

360 kW

Loket, Bageterie Boulevard

D1, 66 km

320 kW, 240 kW, 180 kW

Plzeň, Olympia

D5, 76. km

300 kW

Loket, McDonald´s

D1, 66. km

300 kW

Šlovice, Benzina

D5, 83. km, směr Rozvadov

225 kW

Unčovice, McDonald´s

D35, 253. km

225 kW

 

  • ČEZ si na českém trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje nejvyšší podíl (aktuálně okolo 40 %) Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html
  • U každé ze stanic mohou souběžně dobíjet dvě auta, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií 1 140 elektromobilů.
  • Řidiči letos od ledna do června zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než 123tisíckrát. Průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ vzrostl o 14 % na 19 kWh.
  • Nejvytíženější stanice sítě s ročními odběry v desítkách tisíc kWh se nacházejí v Praze, Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů na D1, D5, D10 a D11.

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, rychle ale roste podíl ultrarychlých stanic.