Denně do jaderné elektrárny na rozhraní Vysočiny a Jihomoravského kraje dojíždí kolem 2000 zaměstnanců a dodavatelů. Práce z domova související s ochrannými opatřeními proti koronaviru jejich počet snížila, počty se ale naopak zvyšují během odstávek pro výměnu paliva. I přes zavedené firemní autobusové linky více než dvě třetiny z dojíždějících využívají vlastní auto. K přírodě nešetrný trend se ale energetické společnosti podařilo využitím aplikace pro sdílenou dopravu obrátit.
„I při zohlednění využití práce z domova evidujeme v Dukovanech meziroční snížení počtu dojíždějících aut o přibližně stovku denně. V přepočtu na neujeté kilometry jsme tak zatím ušetřili přes 18 tisíc kilogramů emisí. Pokud se pilotní projekt z Dukovan osvědčí dlouhodobě, zvážíme zavedení podobných konceptů i v dalších našich lokalitách,“ vysvětluje členka představenstva a leader udržitelného rozvoje Skupiny ČEZ Michaela Chaloupková.
Do speciální aplikace HitchMe, která umožňuje koncept sdílení jízd, se zatím v Dukovanech zapojilo 703 pracovníků z asi dvou tisícovek zaměstnanců a dodavatelů. Jejich počet přitom roste během odstávek, které pro jaderné elektrárny znamenají větší objem práce a vyšší zapojení dojíždějících lidí. „Parkovací místa vyhrazená pro auta obsazená dvěma a více spolucestujícími bývají často úplně vytížená a do konceptu se zapojuje stále víc zaměstnanců i dodavatelů. Díky tomuto konceptu snižujeme dopravní zátěž v okolí elektrárny, ale přínosné je to i pro zaměstnance – lidé jsou flexibilnější a mohou i něco ušetřit. Samozřejmě ale musí při spolujízdě dodržovat ochranná protiepidemická opatření,“ doplňuje ředitel Jaderné elektrárny Dukovany Roman Havlín.
Na udržitelný rozvoj a ochranu životního prostředí se dukovanská elektrárna orientuje už od začátku nového tisíciletí. V posledních letech zde vybudovali tři dobíjecí stanice pro elektromobily a dobíjecí stanici pro elektrokola, budují nové parkoviště zastřešené nejmodernějšími fotovoltaickými panely. Díky provedeným modernizacím snižují postupně spotřebu vody i vlastní energetickou náročnost při výrobě elektřiny.