Všechny tři nově osvětlené přechody se nacházejí v blízkosti místních škol. „Nebezpečné přechody byly vytipovány na základě doporučení BESIP a Energetické komise. Problematické jsou všechny tři, zejména z důvodu těsné blízkosti škol, denně se tak na nich pohybují stovky malých dětí,“ sdělila Hana Navrátilová z Magistrátu města Havířova. Zvláště v zimních měsících a za nepříznivého počasí se místa stávala hůře přehlednými. Havířov se proto rozhodl všechny tři přechody nasvětlit sloupovým osvětlením a výrazně je tak odlišit od okolního prostřední vozovky. Nově instalované prvky řidiče na přechod upozorní z dostatečné vzdálenosti a všechna tři místa v ulicích Studentská a Okrajová se stanou pohodlnější a bezpečnější.
Nadace ČEZ i Moravskoslezském kraji spolupracuje se zástupci BESIP, pod jejichž dohledem osvětluje nebezpečná místa v České republice už od roku 2013. „‘Vidět a být viděn‘ je základní heslo bezpečnosti na silnících. Vzhledem k trvalému zájmu měst, obcí i veřejnosti a bohužel i stále velkému počtu nebezpečných přechodů pokračujeme v jejich osvětlování i letos. V Havířově se povedla osvětlit hned tři místa v těsné blízkosti škol, což pro všechny místní děti a jejich rodiče znamená významnou pozitivní změnu v bezpečnosti na havířovských silnicích,“ řekla Michaela Žemličková, ředitelka Nadace ČEZ.
Další fakta:
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Devátou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 21 chodců.
- Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.
Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002, aby zastřešila svou dárcovskou činnost. Nadace ČEZ podporuje několika grantovými programy sociální, kulturní a sportovní projekty a aktivně spolupracuje s regiony. Výší rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice.
Více informací na www.nadacecez.cz