K zákaznici přicházejí údajní zaměstnanci ČEZ. Prý jsou pověřeni zkontrolovat smlouvy. Prokazují se falešnými průkazkami s ofocenými logy ČEZ, pravděpodobně z nějaké faktury. Zákaznice smlouvy ukázat nechce a volá na naši zákaznickou linku, kde se teprve dozvídá, že ČEZ podomní prodej neprovozuje. Obchodníci, kteří jsou ve skutečnosti pracovníci jiného prodejce, na ni křičí a odcházejí. Konkrétní případ z Ostravy z konce dubna. Jeden z desítek obdobných, které nám zákazníci každý měsíc hlásí.
„Nekalé praktiky při prodeji energií existují dlouho, ale v posledních měsících roste počet domácností, které se s nimi setkávají. Denně nás naši zákazníci na tyto praktiky upozorňují,“říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec. „Pokud lidé nátlaku podlehnou, je pak náprava často obtížná, ale stále možná. Občanský zákoník dává zákazníkovi v tomto ohledu velké pravomoci. Je ale třeba jednat rychle a nečekat, že se problém vyřeší sám.“
Jasný návod, jak v těchto případech postupovat, se nachází na nových stránkách www.cez.cz/nedejtese. Zákazníci se nejen dozvědí, na které úřady a instituce se mohou obracet, pokud se s nekalými praktikami setkají, ale nabízí i seznam typických rysů, podle kterých lze poznat, že na nekalého prodejce narazili. Tím nejtypičtějším je snaha zákazníka přimět co nejrychleji k podpisu smlouvy, aniž by si ji měli čas pořádně přečíst. Řádný obchodník, jehož nabídka je skutečně výhodná, totiž nechá zákazníkovi dostatek času na její prostudování.
„Lidé někdy slyší: nabídka platí jen dnes, pokud nepodepíšete teď, bude zítra pozdě. To je vždycky podezřelé. My naopak v takových případech radíme, aby si zákazník vždy vše pořádně rozmyslel, klidně i několik dní a poradil se třeba i s příbuznými nebo známými. Nekalí prodejci se často soustředí na seniory, kteří v některých případech nejsou ani schopni rozluštit různé skryté podmínky napsané ve smlouvách malým písmem,“ vysvětluje Michal Kovařík, ředitel pro prodej a obsluhu společnosti ČEZ Prodej.
Oblíbenou záminkou ke kontaktu se zákazníky bývá smyšlená výměna elektroměru, vrácení přeplatku, kontrola údajů, ukončení produktové řady či poskytnutí slevy. Objevuje se také mnoho případů, kdy zákazníci některému z dodavatelů nevědomky podepíšou plnou moc a ten za ně bez jejich vědomí poté uzavírá smlouvy. Dochází i k tomu, že dodavatelé využívají tuto plnou moc několik let poté, co ji zákazník podepsal.
Nejčastěji dochází k nekalým praktikám při podomním prodeji. Někteří prodejci navíc ve svých nabídkách uvádějí koncové ceny bez DPH nebo cenu bez distribuce a dalších poplatků, čímž je uměle snižují. Častým trikem je „dárek“ k podpisu smlouvy, například ve formě úsporných žárovek. Když se zákazník následně rozhodne v rámci svého zákonného práva smlouvu zrušit, je mu za žárovky naúčtován nesmyslně vysoký poplatek v řádu tisíců korun. Další lstí neseriózních prodejců je to, že zákazníkům nabízejí produkt, který vypadá výhodně, skutečná smlouva podepsaná spotřebitelem je ale na zcela jiný – a výrazně dražší – produkt.
Odborníci ČEZ jsou schopni poradit zákazníkům, kteří nekalým praktikám podlehli. Stačí zavolat na zákaznickou linku 800 810 820, která je zdarma. Je možné využít i kontaktního formuláře na stránce www.cez.cz/nedejtese.
Před nekalými obchodními praktikami některých prodejců energií varují rovněž Ministerstvo průmyslu a obchodu, Česká obchodní inspekce a Energetický regulační úřad.