Závody elektrických formulí se již potřetí vrátily do argentinského Buenos Aires, kde se motorsport těší velké oblibě fanoušků. O tom svědčí i fakt, že bezemisní závody ve třicetistupňovém horku sledovaly tisíce fanoušků.
Sébastien Buemi z týmu Renault e.dams opět triumfoval a zatím je ve třetím ročníku Formule E neporazitelný. Nejrychlejší kolo okruhu klikatícího se 2,48 km ulicemi Buenos Aires zajel Felix Rosenqvist z týmu Mahindra Racing v čase 1:09.467. Piloti elektrických monopostů a především monoposty samotné se museli popasovat s horkým podnebím, které celý závod zpomaluje. Vítěz prvního seriálu Formule E Antonio Felix da Costa uvedl, že jezdci v takových teplotních podmínkách musejí zvolit jinou závodní strategii, tak aby eliminovali jezdecké chyby, které se pod rozžhaveným sluncem projeví dvakrát tolik.
„Závodům elektrických formulí fandíme již od jejich první sezóny 2014–2015. Je úžasné sledovat, jak se závod od závodu zvyšuje počet fanoušků i jejich nadšení ze soubojů tichých a hlavně bezemisních vozidel. Jsme velice potěšeni, že se elektromobilita stává samozřejmostí nejenom v motorsportu,“ komentuje zapojení elektromobility na sportovním poli Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Závod FIA Formula E Championship je světově první série závodů elektrických formulí.
Prvotní koncept těchto závodů vymyslel prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, aby na něm ukázal potenciál elektřinou poháněných vozidel a udržitelné mobility. Počáteční pochyby některých skeptiků rozptýlil závod v roce 2014 v Pekingu, kdy se na startovním roštu sešlo 20 elektromobilů, závodníci jako Bruno Senna či Nicolas Prost či majitel jednoho z týmů Formule E – Venturi – herec Leonardo DiCaprio.
Elektrické formule nabízejí nejen zábavu, ale hlavně nový pohled na čistou energii a některá originální řešení. Například aby se formule nabíjely z ekologicky udržitelných zdrojů, bylo vyvinuto několik unikátních generátorů, které k výrobě bezemisní elektřiny využívají zbytkový glycerin z výroby biopaliv. Samotné dobíjení také probíhá před závodem, v průběhu závodu v depu závodníci pouze jednou přesednou z jedné formule do druhé a pokračují v jízdě.
Podpory se elektromobilitě dostává i v České republice. Již od roku 2009 ji rozvíjí největší výrobce elektřiny, Skupina ČEZ. Ve svém projektu /E/Mobilita ČEZ podporuje aktivní využívání elektromobilů především v městské dopravě. Hlavním cílem projektu je vybudování funkční sítě dobíjecích stanic. Spolu s rozšiřováním počtu dobíjecích stanic zažívá v těchto týdnech elektromobilita v České republice první historický milník – registraci tisícího elektromobilu.
/E/Mobilita ČEZ
Víte, že …
- za celý rok 2016 se v České republice registrovalo 271 nových elektromobilů?
- v roce 2016 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan a BMW?
- pokud bychom uvažovali v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů s průměrným ročním nájezdem 15 tis. km, pak při průměrné spotřebě 15 kWh/100 km bude k jejich dobíjení třeba 2,25 mil. kWh ročně (tj. roční spotřeba cca 1000 domácností)?
- energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za desetinu vteřiny?
- projekt Elektromobilita ČEZ je aktivní také ve veřejné dopravě, když podporuje provoz dvojice elektrobusů jezdících už rok mezi stanicí metra Budějovická a BB Centrem na Brumlovce? Za tuto dobu ujely více než 40 tisíc kilometrů a svezlo se s nimi více než 600 tisíc pasažérů.