„Resort obrany do budoucna počítá s rozšířením svého vozového parku o vozidla na alternativní pohon. Jejich využití vidím jako reálnou a ekonomicky zajímavou variantu. Jsem rád, že naši specialisté budou moci otestovat jízdní vlastnosti hned dvou typů elektromobilů a vyzkoušet je v různých klimatických podmínkách roku,“ uvedl ministr obrany Martin Stropnický.
„Velice si vážíme toho, že Ministerstvo obrany se stává partnerem projektu Elektromobilita ČEZ, a při propagaci využívání elektrických vozů se tak stane příkladem dalším subjektům z oblasti státní správy. My jako provozovatel největší sítě dobíjecích stanic můžeme na oplátku slíbit, že letos výrazně pokročíme ve výstavbě nové dobíjecí infrastruktury umožňující plynulejší pohyb i mezi největšími městy,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel společnosti ČEZ Daniel Beneš.
Partnery projektu Elektromobilita ČEZ z řad institucí a ministerstev jsou také Úřad vlády, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo dopravy. Mezi další patří automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice.
V ČR je v současnosti registrováno už více než tisíc elektromobilů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %.
Klíčem jsou rychlé dobíječky
Projekt Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice. Vedle 25 rychlodobíjecích stanic v 22 lokalitách je řidičům k dispozici i padesátka tzv. stanic normálního dobíjení. V následujících měsících dostanou řidiči elektromobilů mj. možnost rychlejšího dobíjení baterií díky instalaci druhé dobíjecí zásuvky Mennekes na stanicích normálního dobíjení. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou. Systém paušálních plateb bude však letos doplněn i o možnost jednorázových úhrad za odebraný objem elektřiny.
Další veřejné rychlodobíjecí stanice vybuduje Elektromobilita ČEZ v letech 2017–18 na hlavních tazích napříč Českou republikou. Celkem 42 stanic umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií za 20 až 30 minut vznikne díky grantu z evropského programu CEF. Nad rámec těchto stanic bude vybudována také jedna lokalita kombinující integraci dobíjecích stanic, systému pro ukládání energie a výrobu z obnovitelného zdroje.
Víte, že …
- za celý rok 2016 se v České republice registrovalo 271 nových elektromobilů?
- v roce 2016 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan a BMW?
- pokud bychom uvažovali v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů s průměrným ročním nájezdem 15 tis. km, pak při průměrné spotřebě 15 kWh/100 km bude k jejich dobíjení třeba 2,25 mil. kWh ročně (tj. roční spotřeba cca 1000 domácností)?
- energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za desetinu vteřiny?
- projekt Elektromobilita ČEZ je aktivní také ve veřejné dopravě, když podporuje provoz dvojice elektrobusů jezdících už téměř celý rok mezi stanicí metra Budějovická a BB Centrem na Brumlovce? Za tuto dobu ujely více než 35 tisíc kilometrů a svezlo se s nimi více než půl milionu pasažérů.