Desítky nových veřejných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily začnou během několika následujících měsíců růst na hlavních tazích napříč Českou republikou – od Rozvadova po Ostravu, od Ústí nad Labem po Břeclav. Celkem 42 dobíjecích stanic umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií během necelé půlhodiny vybuduje v letech 2016–18 Elektromobilita ČEZ také díky grantu z evropského programu CEF. Nad rámec těchto stanic bude vybudována také jedna lokalita, kde si Elektromobilita ČEZ v praxi vyzkouší integraci dobíjecích stanic, systému pro ukládání energie a obnovitelného zdroje.
Získání dotace pro projekt ČEZ – „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ – nedávno definitivně stvrdila podpisem grantové smlouvy Evropská komise, resp. její výkonná agentura INEA (Innovation and Networks Executive Agency). Celkový rozpočet projektu je nastaven na 2,315 mil. EUR; z toho 1,968 mi. EUR tvoří grant EK a zbylých 15 procent činí spoluúčast ČEZ.
„Rychlé cestování mezi městy si žádá výstavbu zejména rychlodobíjecích stanic schopných obsloužit elektromobily všech značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení. Díky evropskému grantu z programu CEF pro oblast Doprava můžeme nyní výrazně urychlit výstavbu tohoto typu stanic. Je pro nás ctí, že Elektromobilita ČEZ je v této oblasti důvěryhodným partnerem Evropské komise a jsme připraveni kvalitně a spolehlivě naplnit deklarované cíle projektu,“ vysvětluje Daniel Beneš, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ.
„INEA se těší na úspěšnou realizaci této akce, která bude významným příspěvkem k politice Evropské komise na podporu výstavby infrastruktury pro alternativní pohony. Podporujeme tak nejen elektromobilitu v České republice, ale i přeshraniční interoperabilitu dobíjecích sítí ve střední Evropě s cílem umožnit cestování na dlouhé vzdálenosti mezi městy a regiony,“ slibuje si od realizace výstavby Xavier Derrey, Project Manager agentury INEA.
„Je to dobrá zpráva pro rozvoj elektromobility v České republice. Nejlepší překážkou v rozvoji elektromobility je totiž omezený dojezd tohoto typu vozidel. Eliminovat tento problém lze právě vybudováním dostatečně husté sítě veřejných dobíjecích stanic,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Projekt Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice – vedle 25 rychlodobíjecích stanic v 22 lokalitách je řidičům k dispozici i padesátka tzv. stanic normálního dobíjení. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou.
Elektromobilita ČEZ provozuje rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB ČR. K jejich standardní výbavě patří DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále disponují AC nabíjením se zásuvkou vybavenou standardem Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Nabíjení s pomocí DC konektorů umožní 80% dobití kapacity akumulátoru za 20 až 30 minut.
V ČR je v současnosti registrováno už více než tisíc elektromobilů. Třicítka z nich patří do vozového parku projektu Elektromobilita ČEZ. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.
Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %. V dalším období by měly definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročně a v České republice tak do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů a plug-in hydridů.
Víte, že …
- letos v období od ledna do října se v České republice registrovalo 188 nových elektromobilů?
- v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
- v 1. pololetí roku 2016 byly nejprodávanějšími značkami v ČRVolkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
- pokud bychom uvažovali v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 tis. km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh/100 km bude k jejich dobíjení třeba 2,25 mil. kWh ročně (tj. roční spotřeba cca 1000 domácností)?
- energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za desetinu vteřiny?
- lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné díky rozšířené nabídce o nové modely vozů s elektrickým pohonem nebo vlivem působení pobídek přímých (veřejná podpora, dotace na pořízení) i nepřímých (zvýhodňování alternativních pohonů např. v městském provozu)?
- partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?