„Většina vyspělých států Evropy i světa jde cestou podpory alternativních a ekologických pohonů. Elektromobily se svými jízdními vlastnostmi ukazují jako velice vhodný dopravní prostředek zejména v městském provozu. Rádi tak vyzkoušením elektromobilu symbolicky poukážeme na význam, který současná vláda přikládá rozvoji elektrické trakce v individuální i veřejné dopravě. Na Úřadu vlády využijeme elektromobil například pro cesty zaměstnanců za služebními povinnostmi po Praze,“ řekl při předávání vozu vedoucí Úřadu vlády Pavel Dvořák.
„Velice si vážíme toho, že právě Úřad vlády České republiky podpoří projekt Elektromobilita ČEZ a současně jde v propagaci elektromobility příkladem i dalším subjektům z oblasti státní správy,“uvedl člen představenstva a ředitel divize vnější vztahy a regulace ČEZ Ivo Hlaváč.
Partnery projektu Elektromobilita ČEZ z řad institucí a ministerstev jsou také Ministerstvo dopravy, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí.
Země s potenciálem čeká na další impulsy
V celé České republice v současnosti jezdí více než tisícovka elektromobilů. Elektromobily v tuzemsku rychle přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu. Stát od letoška prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu přispívá na koupi automobilů s alternativním ekologickým pohonem částkou až 80 tisíc Kč v případě podnikatelských subjektů. K dalšímu rozšíření ekologické dopravy v ČR by mohla přispět např. připravovaná podpora na nákup elektromobilu fyzickými osobami z dílny Ministerstva životního prostředí ve výši až 200 tisíc korun. Rezervy zůstávají v dalších formách podpory známých ze zahraničí, například plošné bezplatné parkování, využívaní placených silničních úseků zdarma nebo daňové úlevy.
Nedávná studie společnosti Roland Berger přitom předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi tři procenta trhu. V dalším období byměly definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovací zóny, jízda v pruzích pro MHD, atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročně. V České republice tak do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů.
Projekt Elektromobilita ČEZ je provozovatelem nejrozsáhlejší sítě zařízení pro veřejné dobíjení elektromobilů v České republice – vedle 23 rychlodobíjecích stanic v 21 lokalitách je řidičům k dispozici i padesátka tzv. stanic normálního dobíjení. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou. Dobíjení je zpoplatněno na bázi paušálních plateb částkou 150 Kč měsíčně. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html.
Víte, že …
- letos v období od ledna do září se v České republice registrovalo 172 nových elektromobilů?
- v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
- v 1. pololetí letošního roku byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
- pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností)?
- energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za desetinu vteřiny?
- lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné díky rozšířené nabídce o nové modely vozů s elektrickým pohonem nebo vlivem působení pobídek přímých (veřejná podpora, dotace na pořízení) i nepřímých (zvýhodňování alternativních pohonů např. v městském provozu)?
- partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?