Nejen nová podoba vozů v sezóně 2016/2017 šampionátu Formule E nalákala na úvodní závod v Hongkongu 30 tisíc fanoušků. V neděli startovalo celkem 10 týmů s dohromady 20 piloty, přičemž Sébastien Buemi z týmu Renault e.dams obhájil vítězství z minulého šampionátu s časem 53:13:289.
„Závody elektrických formulí se s každým novým závodem stávají více sledovanými, což nás samozřejmě těší. I ti, kteří se o elektrické pohony do současnosti tolik nezajímali, se tak mohou podívat na novinky ve využití elektrických pohonů. Na vývoji se podílí největší světové automobilky, které se snaží své poznatky následně aplikovat i do každodenního života. V posledních letech jde vývoj opravdu mílovými kroky,“ komentuje zapojení elektromobility na sportovním poli Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Závod v Hongkongu byl prvním ze série letošních závodů, která vyvrcholí v červenci v kanadském Montrealu. Okruh dlouhý zhruba dva kilometry (1,86 km), který závodníci projeli při závodě celkem 45krát, nabízel divákům fascinující pohledy na přístavní město.
Stejně jako v uplynulých dvou závodních sezónách i v té letošní doznaly vozy několika změn. Asi nejviditelnější úpravou je nové dvojité přední křídlo. Agresivní vzhled křídla vysvětlují jeho tvůrci tím, že chtěli vyvolat silnou vizuální identitu, která by celý šampionát Formule E odlišila od ostatních motoristických závodů.
Největší změnou z hlediska výkonu je pak navýšení využitelného množství elektrické energie z rekuperace o 50 procent ze 100 kW na 150 kW. S tím souvisí i nová verze baterie od Williams Advanced Engineering. Ovšem i nadále zůstává její maximální výkon na 200 kW. Novinkou je také nový volant či speciální 18palcové pneumatiky Michelin s menším valivým odporem.
U zrodu legendy F1 nebo DiCaprio
Závod FIA Formula E Championship je světově první série závodů elektromobilních formulí. Prvotní koncept těchto závodů vymyslel prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, aby na něm ukázal potenciál elektřinou poháněných vozidel a udržitelné mobility. Počáteční pochyby některých skeptiků rozptýlil závod v roce 2014 v Pekingu, kdy se na startovním roštu sešlo 20 elektromobilů, závodníci jako Bruno Senna či Nicolas Prost či majitel jednoho z týmů Formule E – Venturi – herec Leonardo DiCaprio.
Elektrické formule nabízejí nejen zábavu, ale hlavně nový pohled na čistou energii a některá originální řešení, která mohou být v budoucnosti využita i pro každodenní využití elektromobilů.
Podpory se elektromobilitě dostává i v České republice. Již od roku 2009 ji rozvíjí největší výrobce elektřiny, Skupina ČEZ. Ve svém projektu /E/Mobilita ČEZ podporuje aktivní využívání elektromobilů především v městské dopravě. Hlavním cílem projektu je vybudování funkční sítě veřejných dobíjecích stanic.
Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi tři procenta trhu. V dalším období by měly definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovací zóny, jízda v pruzích pro MHD, atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročně. V České republice tak do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů a plug-in hydridů.
Víte, že
- se letos v období od ledna do září se v České republice registrovalo 172 nových elektromobilů?
- v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
- v 1. pololetí roku 2016 byly nejprodávanějšími značkami v ČRVolkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
- energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou desetinu vteřiny?
- lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné díky rozšířené nabídce o nové modely vozů s elektrickým pohonem nebo vlivem působení pobídek přímých (veřejná podpora, dotace na pořízení) i nepřímých (zvýhodňování alternativních pohonů např. v městském provozu?
- partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?