Elektromobilita ČEZ, provozovatel nejhustší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic, umožňuje již téměř 4 roky rychlé doplnění energie všem nejrozšířenějším typům a značkám elektromobilů. V Ústeckém kraji přitom pokrývá široké pásmo od Prunéřova až po Ústí nad Labem. V červenci zde přibyly rychlodobíjecí stanice u Elektráren Prunéřov u silnice I/13 a v areálu Vysočan u dálnice D7. Nyní byla nově nainstalována další rychlodobíjecí stanice u Elektrárny Ledvice, tedy rovněž v sousedství silnice I/13.
„Výstavbu dobíjecí infrastruktury u hlavních silničních tahů považujeme za jeden ze základů rozvoje elektromobility v České republice. Naše aktivity v severočeském regionu samozřejmě nekončí, aktuálně zde máme v přípravě další kroky, které výrazně přispějí k expanzi elektromobility,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ. Jak ještě dodal, rychlé cestování mezi městy si žádá výstavbu zejména rychlodobíjecích stanic schopných promptně obsloužit elektromobily všech značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení. „Proto jsme s novou rychlodobíjecí stanicí u Elektrárny Ledvice zároveň zprovoznili další v Karlových Varech, konkrétně v jenišovském areálu DyCOM BMW, a také před Elektrárnou Mělník. V řádu týdnů pak postavíme další stanice tohoto typu po celé České republice.“
V severočeském regionu Elektromobilita Skupiny ČEZ nabízí řidičům elektromobilů 10 veřejných dobíjecích stanic, z nichž je rovná polovina rychlodobíjecích, v osmi lokalitách. Konkrétně se jedná o parkoviště: před Elektrárnou Prunéřov II, u Restaurace Sv. Václava ve Vysočanech, u MěÚ Chomutov ve Zborovské ulici, před Elektrárnou Ledvice, před Teplárnou Trmice, OC Galerie v Teplicích a OC Forum v Ústí nad Labem. Aktuální mapa stanic a podrobnější informace jsou k dispozici nawww.elektromobilita.cz.
V celé České republice v současnosti jezdí více než tisícovka elektromobilů. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou proto automobilky a dále obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé ČR, v jejich lokalitách jsou dobíjecí stanice instalovány.
Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou. Dobíjení je zpoplatněno na bázi paušálních plateb. Zákazníci Elektromobility ČEZ dosud platili 150korunový měsíční paušální poplatek pouze za využívání sítě klasických stanic. S instalacemi nových rychlodobíjecích stanic budou identifikace RFID kartou a poplatek za dobíjení vyžadovány v celé síti dobíjecích stanic Elektromobilita ČEZ.
Rychlodobíjecí stanice je standardně vybavena DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále je k dispozici AC nabíjení se standardním konektorem (zásuvkou) Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Nabíjení s pomocí DC konektorů zajistí 80% dobití kapacity akumulátoru elektromobilu mezi 20 a 30 minutami. Pro představu – kdyby to bylo možné, tak baterii v oblíbeném iPadu by zvládla stanice dobít asi za 4,5 vteřiny, mobilní telefon pak pod jednu vteřinu.
A víte, že …
- v období od ledna do července se letos v České republice registrovalo 119 nových elektromobilů?
- v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
- v roce 2015 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
- pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností)?
- lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem?
- partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?