V širokém pásu od Prunéřova až po Ústí nad Labem mohou nyní řidiči elektromobilů dobíjet baterie svých vozů. Ode dneška síť zahustily veřejné rychlodobíjecí stanice v Hrušovanech u dálnice D7 a před elektrárnou Prunéřov u silnice I/13. Elektromobilita Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic, tak v severočeském regionu momentálně nabízí již 10 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v osmi lokalitách (z toho 3 rychlodobíjecí). Aktuální mapa stanic a podrobnější informace jsou k dispozici na www.elektromobilita.cz. Partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé ČR.
„Výstavbu dobíjecí infrastruktury u hlavních silničních tahů považujeme za jeden ze základů rozvoje elektromobility v České republice. Naše aktivity v severočeském regionu samozřejmě nekončí, aktuálně zde máme v přípravě další kroky, které výrazně přispějí k expanzi elektromobility,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Elektromobilita ČEZ nyní v České republice provozuje nejrozsáhlejší síť zařízení pro veřejné dobíjení elektromobilů – vedle 16 rychlodobíjecích stanic je řidičům k dispozici i cca padesátka tzv. stanic normálního dobíjení.
Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou. Dobíjení je zpoplatněno na bázi paušálních plateb. Zákazníci Elektromobility ČEZ dosud platili 150korunový měsíční paušální poplatekpouze za využívání sítě klasických stanic. S instalacemi nových rychlodobíjecích stanic budou identifikace RFID kartou a poplatek za dobíjení vyžadovány v celé síti dobíjecích stanic Elektromobilita ČEZ.
Rychlodobíjecí stanice je standardně vybavena DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále je k dispozici AC nabíjení se standardním konektorem (zásuvkou) Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Nabíjení s pomocí DC konektorů zajistí 80% dobití kapacity akumulátoru elektromobilu mezi 20 a 30 minutami. Pro představu – kdyby to bylo možné, tak baterii v oblíbeném iPadu by zvládla stanice dobít asi za 4,5 vteřiny, mobilní telefon pak pod jednu vteřinu.
V celé České republice v současnosti jezdí více než tisícovka elektromobilů. Koncem letošního roku odhady počítají s prolomením hranice 1 500 elektromobilů na českých silnicích. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.
Víte, že …
- se letos v období od ledna do června v České republice registrovalo 105 nových elektromobilů?
- v tuzemskuseza celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
- v roce 2015byly nejprodávanějšími značkami v ČRVolkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
- pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností)?
- lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem?
- partnery projektuElektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?