12. 8. 2016

Elektromobily míří za rychlou energií do Karlových Varů

Karlovy Vary, 11. srpna – Rozšiřování sítě veřejných rychlodobíjecích stanic Elektromobility ČEZ pokračuje v Karlových Varech. Zařízení umístěné v jenišovském areálu DyCOM BMW je vhodné pro dobíjení všech typů elektromobilů a umožňuje doplnit 80 % baterií vozu za necelou půlhodinu.

urds-kvaKrajská lázeňská metropole má první veřejnou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily. Zařízení provozované Elektromobilitou ČEZ je umístěné v areálu firmy DyCOM BMW v Karlových Varech – Jenišově a umožňuje 24 hodin denně rychle dobít všechny typy elektromobilů. Na území Karlovarského kraje přitom kvalitní a kapacitní zázemí pro dobíjení elektrických vozů dosud zcela chybělo. „Rychlé cestování mezi městy si žádá výstavbu zejména rychlodobíjecích stanic schopných promptně obsloužit elektromobily všech značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení. V řádu týdnů proto postavíme další stanice tohoto typu po celé České republice,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Elektromobilita ČEZ nyní v České republice provozuje nejrozsáhlejší síť zařízení pro veřejné dobíjení elektromobilů – vedle 19 rychlodobíjecích stanic je řidičům k dispozici i cca padesátka tzv. klasických dobíjecích stanic.

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou. Dobíjení je zpoplatněno na bázi paušálních plateb. Zákazníci Elektromobility ČEZ dosud platili 150korunový měsíční paušální poplatek pouze za využívání sítě klasických stanic. S instalacemi nových rychlodobíjecích stanic budou identifikace RFID kartou a poplatek za dobíjení vyžadovány v celé síti dobíjecích stanic Elektromobilita ČEZ.

Rychlodobíjecí stanice je standardně vybavena DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále je k dispozici AC nabíjení se standardním konektorem (zásuvkou) Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Nabíjení s pomocí DC konektorů zajistí 80% dobití kapacity akumulátoru elektromobilu mezi 20 a 30 minutami. Doplňování energie na klasické dobíjecí stanici je záležitostí 2-4 hodin.

V celé České republice v současnosti jezdí více než tisícovka elektromobilů. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.

Víte, že …

  • letos v období od ledna do července se v České republice registrovalo 119 nových elektromobilů?
  • v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
  • v roce 2015 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
  • energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou půlvteřinu?
  • pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností)?
  • lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem?
  • partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?