4. 10. 2016

Parkovací zóny podpoří rozvoj elektromobility. ČEZ urychluje v Praze výstavbu sítě rychlodobíjecích stanic.

Praha, 4. října – Zatímco Praha a další města zavádějí parkovací zóny, upřednostňují auta rezidentů a ostatním řidičům zbývají jen placená parkovací místa, elektromobilů se tato omezení nijak nedotknou. Jejich parkování v těchto lokalitách je totiž podmíněno pouze roční registrací. Jde o jedno z prvních konkrétních opatření podporujících ekologické formy dopravy ve městech, které se brzy projeví nárůstem počtu elektromobilů. Elektromobilita ČEZ proto letos v metropoli instalovala už šest veřejných rychlodobíjecích stanic.

ilustrační obr. - parkovací zónyDalší pražské městské části – Praha 5, 6 a 8 – zavedly nedávno parkovací zóny, a omezily tak možnosti nerezidentů dopravovat se do těchto částí metropole autem a bezplatně zde parkovat. Následují tak čtvrti, které k podobnému opatření přistoupily již dříve.

Přesto je tu řešení, jak do městských částí bez problémů cestovat a parkovatjmenuje se elektromobil! Od letošního února totiž platí ustanovení, že pro parkování v zónách je v případě elektromobilů nutné zaplatit pouze roční registraci (100,- Kč) namísto nákladných poplatků za parkování. Zatím se pravidlo týká jen zón zavedených v roce 2016, ale do budoucna se dá předpokládat, že půjde o plošné opatření.

„Jde o první zajímavý stimul k tomu, aby lidé zvážili pořízení elektromobilu a následně ho k cestám po městě využívali co nejvíce. Je to jedna z možností, jak může město aktivně podpořit rozvoj bezemisní dopravy, aniž by muselo investovat velké prostředky – nabídne uživateli finančně zajímavou úsporu. Je dobře, že se městské části tímto směrem vydávají, a následují tak příkladu řady měst na západ od našich hranic, která již podobná stimulační opatření s úspěchem využívají,“ komentuje nová pravidla hry Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Energetická společnost chce také názorně demonstrovat výhody elektrických vozů vlastním zaměstnancům. Dvojice elektromobilů z naší firemní půjčovny vyřízené veškeré náležitosti a naši kolegové se díky nim mohou volně pohybovat a parkovat na území Prahy,“ potvrzuje Pavel Herda, manažer útvaru Dopravní služby společnosti ČEZ Korporátní služby.

Růst elektromobilů v ulicích = více dobíjecích stanic

Po vzoru některých velkých evropských měst může být cílovým stavem zákaz vjezdu pro vozy s klasickým pohonem. „Příznivá legislativa se brzy projeví zvýšenou frekvencí pohybu elektromobilů v hlavním městě, které je v tomto směru lídrem v  republice. Tento vývoj pro nás není překvapením, od začátku roku významně posilujeme potřebnou veřejnou infrastrukturu pro dobíjení baterií elektrických aut. Počet našich pražských rychlodobíjecích stanic vzrostl od ledna z jedné na sedm. Celkově v Praze provozujeme více než dvacet veřejných dobíjecích stanic všech typů,“ popisuje Tomáš Chmelík. Příklady míst v centru Prahy určených k dobíjení elektromobilů mohou být Národní divadlo, OC Smíchov nebo Corso Court Karlín.

veřejná dobíjecí stanice ČEZProjekt Elektromobilita ČEZ je provozovatelem nejrozsáhlejší sítě zařízení pro veřejné dobíjení elektromobilů v České republice – vedle 23 rychlodobíjecích stanic v 21 lokalitách je řidičům k dispozici i padesátka tzv. stanic normálního dobíjení. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou. Dobíjení je zpoplatněno na bázi paušálních plateb částkou 150 Kč měsíčně. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html.

V celé České republice v současnosti jezdí více než tisícovka elektromobilů. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.

Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi tři procenta trhu. V dalším období by měly definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovací zóny, jízda v pruzích pro MHD, atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročně. V České republice tak do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů a plug-in hydridů.

Víte, že …

  • letos v období od ledna do srpna se v České republice registrovalo 137 nových elektromobilů?
  • v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
  • v 1. pololetí roku 2016 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
  • energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou desetinu vteřiny?
  • pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností)?
  • lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné díky rozšířené nabídce o nové modely vozů s elektrickým pohonem nebo vlivem působení pobídek přímých (veřejná podpora, dotace na pořízení) i nepřímých (zvýhodňování alternativních pohonů např. v městském provozu?
  • partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?