Ve finálovém kole, které skončilo ve středu v Přerově, se v nejlepší formě ukázal vítěz Pavel Hudec z Gymnázia Jiřího-Gutha Jarkovského z Prahy 1, stříbrnou medaili si do rovněž pražského Gymnázia Jana Keplera odvezl Daniel Koževnikov a třetí skončil Matěj Doležálek z humpoleckého Gymnázia dr. A. Hrdličky. Všichni medailisté dostali od Skupiny ČEZ jako hlavního partnera soutěže šek na deset tisíc korun na nákup učebnic nebo jiných vzdělávacích potřeb, který ale mohou využít až na vysoké škole. „Zájem o studium na technických školách se v Česku zvyšuje pomaleji, než by průmyslové firmy potřebovaly. Stejně tak matematika a fyzika jako základ technického vzdělání neprožívají nejlepší roky. Proto se snažíme jít mladým nadaným studentům naproti a motivovat je k pokračování studia techniky,“ řekl Pavel Puff, manažer útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.
Přerovské celostátní finále v režii Gymnázia Jakuba Škody ukázalo, že český tým může být ve světovém souboji matematiků i letos silný. „Soutěžící zvládli velmi těžké úlohy, vůbec se nedají srovnat například s těmi školními, které se řeší u maturit. Ale na mezinárodní olympiádu se musí připravit ještě důkladněji, tam už to budou úlohy na úrovni vědeckých úkolů. Naši studenti se tam setkávají se špičkovými mladými matematiky například z USA, Jižní Koreje a dalších zemí, kteří se vzdělávají a trénují celoročně ve vrcholových soustředěních, my máme za rok pár soustředění,“ osvětlil pozici mladých českých matematiků ve světě Jaromír Šimša, docent Ústavu matematiky a statistiky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně a aktuálně předseda ústřední komise Matematické olympiády. Přesto se čeští borci často umísťují v konkurenci stovky zemí ve třetí či čtvrté desítce, vloni dokonce brali po dvou mimořádných individuálních výkonech 13. místo, nejlepší v historii.
Pořadatelé chtějí díky olympiádám matematiku propagovat a zároveň hledat nové talenty. „Matematika je všude kolem nás. Ať si vezmeme mobilní sítě, dopravní prostředky nebo internet – nic z toho by bez matematických aparátů nefungovalo. To si lidé málo uvědomují, a proto celospolečenské povědomí o matematice není takové, jaké bychom si přáli. Takže ji jako neviditelného pomocníka musíme nadále propagovat a zároveň olympiádami a dalšími projekty hledat lidi, kteří budou tu technologii posouvat dál. Pokud chceme mít ekonomiku s vysokou přidanou hodnotou a ne jen montovny, potřebujeme vychovávat i v matematice odborníky světové úrovně,“ dodal šéf komise olympiády počtářů.