Distanční výuku svým žákům zpestřuje nejrůznějšími soutěžemi, nikdy nedává do testů chytáky a jediné, na co je opravdu „pes“, je podvádění. Pardubický patriot Leoš Baroň se k učení dostal velkou oklikou, ačkoliv sám pochází z kantorské rodiny – kromě maminky, která učila fyziku na základní škole, byli učiteli jeho děda, teta a v současné době i jeho sestra a sestřenice. V SOŠ EDUCA Pardubice si ale rychle získal srdce svých studentů, kteří jej nominovali hned do několika kategorií ankety Zlatý Ámos. A protože se nebojí dělat praktické pokusy ani v on-line prostředí, získal právem titul nejlepšího fyzikáře ČEZ Ámos.
Jeho recept je přitom jednoduchý: „Když něco žáci nechápou, není to vina jejich, ale moje, já jsem ten, kdo musí přijít na způsob, jak jim to vysvětlit. Proto všechno pečlivě procvičujeme. Spíš než na teorii, kterou si vždycky můžou vygooglit, kladu důraz na praktickou stránku: aby uměli v každodenní praxi použít ty správné vzorečky,“ uvádí Baroň.
Proto také v písemkách neznámkuje jen výsledky, ale celý postup. Když vidí, že žák látce rozumí, ale jen se spletl ve výpočtu, dá mu dobrou známku. Kromě toho také o Vánocích a Velikonocích svým studentům vždy věnuje voucher na výmaz jedné nepovedené známky. „Není přece fér, když to někomu jednou ulítne, aby mu jedna špatná známka zkazila průměr,“ usmívá se. Z výhry má velkou radost a už se těší, až se studenty probere, co by si za výhru od Nadace ČEZ mohli pořídit.
Skupina ČEZ v rámci soutěže Zlatý Ámos vyhlásila anketu o nejoblíbenějšího fyzikáře již poosmé. „Energetika se neobejde bez technicky vzdělaných lidí. Vztah k přírodovědným předmětům se ale formuje už na základní škole, klíčovou roli při tom hraje osobnost učitele či učitelky. Proto dlouhodobě podporujeme fyzikáře a fyzikářky, kteří tento obtížný předmět dokáží dětem představit poutavě a zažehnout s nich jiskru zájmu,“ říká členka představenstva ČEZ Michaela Chaloupková. S výhrou ČEZ Ámos je spojený finanční příspěvek ve výši 200 tisíc korun, právě na vybavení učeben technických předmětů.
Vizitka Leoše Baroně
Leoš se narodil v Pardubicích a celý život je hrdým místním patriotem a fanouškem zdejšího hokejového a fotbalového klubu. Matematika a fyzika mu šly už na gymnáziu, vysokou školu ale nedokončil a pracoval ve finančnictví. Až ve svých 46 letech se na vysokou vrátil a studuje ekonomicko-správní fakultu Univerzity Pardubice. Už od začátku studia doučoval své spolužáky matematiku, a protože měl samé pozitivní ohlasy, rozhodl se učitelství věnovat naplno. Svou práci zbožňuje a neustále se snaží zlepšovat prostřednictvím dalších kurzů a seminářů. Ve volném čase rád jezdí na chatu a experimentuje v kuchyni, jeho specialitou je sekaná, kterou připravuje na desítky způsobů. Také jezdí pravidelně k moři a občas si zahraje badminton.
Laureáti ČEZ Ámos
Školní rok |
Vítěz |
Škola |
2013/2014 |
Jaroslav Koreš |
Gymnázium J. V. Jirsíka, České Budějovice |
2014/2015 |
Jana Czuchová |
Základní škola T. G. Masaryka, Hrádek nad Nisou |
2015/2016 |
Jaroslav Reichl |
Střední průmyslová škola sdělovací techniky, Praha |
2016/2017 |
Alena Šedivá |
Gymnázium Pierra de Coubertina, Tábor |
2017/2018 |
Vladimír Vochozka |
ZŠ Planá nad Lužnicí |
2018/2019 |
Josef Hylský |
Gymnázium Dobruška |
2019/2020 |
Jana Doubková |
ZŠ Antonína Sochora, Duchcov |
2020/2021 |
Leoš Baroň |
EDUCA Pardubice – Střední odborná škola, Rybitví |