31. 1. 2024

Oproti roku 2022 vzrostl loňský odběr zelené elektřiny z dobíjecích stojanů ČEZ na severu o 12 procent

Severní Čechy - Více než 140 nových dobíjecích stojanů, meziroční růst celkově odebrané bezemisní elektřiny o 24 % a k tomu 20% navýšení průměrně načerpané energie při jednom dobíjení. To jsou hlavní příspěvky největší české veřejné dobíjecí sítě, kterou provozuje Skupina ČEZ, k boomu elektromobility v ČR. Vloni byl také navýšen celkový výkon této sítě na téměř 50 MW, a to hlavně akcelerovanou výstavbou vysokorychlostních stanic. V kombinaci s rozšiřováním počtu stojanů to znamená zkracování doby, kterou řidiči tráví dobíjením nebo čekáním na něj. Síť roste díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava i díky investicím z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ. V celé republice bylo na konci loňského roku již 660 dobíjecích stanic. Aktuálně je přitom v Ústeckém kraji v provozu 55 a v Libereckém 35 veřejných dobíjecích stanic.

„Podporu a rozšiřování individuální i veřejné elektromobility v České republice vnímáme jako náš velký úkol. Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší sítě pomohli udržet. Zrychlili jsme proto instalace nových stanic a navyšujeme nejen jejich výkon ale i počty stojanů na nejfrekventovanějších místech. Letos očekáváme zrychlení růstu odebrané energie o víc než 30 procent, zejména díky očekávanému zrychlení růstu počtu elektromobilů na českých silnicích. Hlavním cílem je urychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme více než osmdesát,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

ČEZ je podle něj stále tahounem rozvoje české veřejné dobíjecí infrastruktury pro elektrická auta. Veřejná dobíjecí síť během roku 2023 zaznamenala historicky nejvyšší přírůstek, když 144 nových stanic zaokrouhlilo celkový počet stojanů na 660. Řidiči si loni od stanic ČEZ odvezli v bateriích svých aut téměř 5,5 milionu kWh certifikované zelené elektřiny, což je o čtvrtinu více než v roce 2022 a 5,5násobek ve srovnání se stejným obdobím před pěti lety. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně více než 800 elektromobilů.

V Ústeckém kraji ČEZ provozuje 55 veřejných dobíjecích stanic, na konci loňského roku to bylo 39 stojanů. Kromě krajské metropole jsou v  Děčíně, Chomutově, Kadani, Klášterci nad Ohří, Ledvicích, Litoměřicích, Mostě, Prunéřově, Roudnici n/L, Štětí, Teplicích, Žatci, u dálnice D8 a na Cínovci. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 275 164 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 40 e-aut na cestu kolem světa).  V roce 2022 řidiči v Ústeckém kraji odebrali celkem 245 895 kWh. Meziročně tak odběry na stojanech ČEZ v kraji vzrostly o téměř 12 %. Většina stanic ČEZ představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií více než 1 300 elektromobilů. V Ústeckém kraji je to 110 elektromobilů. Vloni zde řidiči dobíjeli své e-vozy 14 784krát. Zatímco v roce 2022 činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 17,4 kWh, v roce 2023  vzrostl na 18,6 kWh. Nejvytíženější stanice byly v Ústí nad Labem, Děčíně, Litoměřicích, Mostě, Teplicích a na 46. km dálnice D8 v Siřejovicích.

V Libereckém kraji ČEZ provozuje 35 veřejných dobíjecích stanic. Kromě krajské metropole Liberce jsou řidičům k dispozici také v Jablonci n/N, Jilemnici, Rychnově u J. n/N, Stráži n/N, Tanvaldu, Turnově, Vratislavicích n/N nebo Železném Brodě. Pro cesty do hor mohou řidiči počítat s čerpáním bezemisní energie od ČEZ také v krkonošském Harrachově nebo Jilemnici a v jizerskohorských lokalitách na Královce a v Příchovicích. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 149 126 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 22 e-aut na cestu kolem světa. V roce 2022, na jehož konci ČEZ provozoval v Libereckém kraji 11 stojanů, řidiči odebrali celkem 133 978 kWh. Meziročně tak odběry na stojanech ČEZ v kraji vzrostly o více než 11 %. V jednu chvíli zde může dobíjet u stojanů ČEZ 70 elektromobilů. Vloni se u nich e-řidiči zastavili 6 770krát. V roce 2022 činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 20,5 kWh, vloni vzrostl na 22 kWh. Nejvytíženější  stanice byly v Liberci (OC Nisa), Jablonci n/N, Stráži n/N a Turnově.

Řidiči u ČEZ načerpají v průměru nejrychleji v celé ČR, a to díky nejvyššímu výkonu celé sítě stojanů, který se koncem roku vyšplhal až téměř k 50 MW. Daří se to především díky výstavbě nových ultrarychlých stanic o výkonu až 360 kW, u kterých lidé během 10 minut doplní energii potřebnou na dalších 150 km jízdy. Ztrátu času řidičů kvůli čekání na volný dobíjecí konektor zase účinně snižují dobíjecí huby, místa o větším počtu stojanů, kde může řidič začít dobíjet většinou ihned po příjezdu.

„V podstatě do každého nově spouštěného dobíjecího hubu se snažíme začlenit minimálně jeden ultrarychlý stojan, u kterého se řidič zdrží jen několik minut. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí,“ doplňuje ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla. Jak ještě dodal, vedle více než 1 800 dobíjecích bodů vlastní sítě nabízí ČEZ řidičům díky roamingu také zhruba stejný počet konektorů dalších provozovatelů dobíjecích stanic v České republice.