„Tato takzvaná stará teplická hlavní silnice je pořád poměrně frekventovaná. Rovný úsek přitom svádí i k nedodržování rychlosti, zvláště když už se vyjíždí ven z města. Absence přechodu mezi autobusovými zastávkami, kde se chodci potřebují dostat z jedné části ulice na druhou, byla se zvyšujícím se nárůstem dopravy neúnosná. Proto jsme se rozhodli razantně změnit podobu tohoto hojně využíváno místa přechodu přes silnici jak chodci a cyklisty, tak i turisty. Stavebně jsme ho nechali upravit tak, aby jako přechod odpovídal stávajícím bezpečnostním normám. Díky Nadaci ČEZ jsme pak mohli nechat toto problematické místo i nasvítit,“ říká starosta Veltrus Filip Volák.
Nadace ČEZ osvětluje pod dohledem odborníků z řad krajských zástupců BESIP nebezpečné přechody od roku 2013. Od počátku se setkává s velkým zájmem měst, obcí i široké veřejnosti napříč republikou. „V duchu základního bezpečnostního hesla na silnicích - Vidět a být viděn - podporujeme města a obce v budování osvětlených přechodů. V místech, kde se pohybuje hodně lidí, včetně dětí jako například u frekventované hlavní silnice ve Veltrusech, platí toto pravidlo dvojnásob,“ uvedla Michaela Ziková, ředitelka Nadace ČEZ.
Posílení bezpečnosti chodců a snížení rizika dopravních nehod díky výraznému zviditelnění problematického místa proto očekává od nového přechodu i místostarosta Jaroslav Morávek. Podle něj ať ve dne oranžové nasvětlovací sloupy či ve večerních hodinách nasvícený přechod totiž motoristy již z dálky upozorňují, že se blíží k místu, jímž projedou ještě nižší rychlostí než je v obcích povolená „padesátka“, což zajistí i konstrukce přechodu.
"Tento vjezd do obce, je též využíván návštěvníky národní kulturní památky zámek Veltrusy, kam mají často namířeno celé rodiny, aby strávily volné chvíle třeba příjemnou procházkou. Jsme rádi, že se nám tím podařila zvýšit jejich bezpečnost,“ poznamenal místostarosta během přestřižení pásky a tím i oficiálním zprovozněním přechodu.
Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní a střední Čechy
Další fakta:
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky.
- Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.
Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002, aby zastřešila svou dárcovskou činnost. Nadace ČEZ podporuje několika grantovými programy sociální, kulturní a sportovní projekty a aktivně spolupracuje s regiony. Výší rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice. Více informací na www.nadacecez.cz