„Je to již náš devátý sraz s názvem „Dvoutakti na kolejích“, neboť jako veteráni máme rádi i jiné staré věci. Proto vyrážíme tam, kde jsou ještě v provozu úzkokolejky nebo je někým provozována historická železnice. Například v minulosti jsme byli ve skanzenu v Zubrnicích a nyní jsme se svezli důlním vláčkem v Podkrušnohorském technickém muzeu. Také nás pochopitelně lákají přírodní zajímavosti, kulturní památky a technické objekty. Prostě se snažíme, aby naše srazy byly co nejpestřejší. Letos jsme se proto ubytovali v bílinském autokempu Kyselka a prohlédli si například tamní lázně, vyjeli si do Podkrušnohorského technického muzea a zamířili i k Elektrárně Ledvice, neboť nás zlákala návštěva infocentra s nejvýše položenou rozhlednou v České republice. Vše samozřejmě doplňují společenské večery v autokempu. Aby toho nebylo málo, v neděli ještě jedeme na zámek Jezeří, po jehož prohlídce se rozloučíme,“ přiblížil program dvoutaktů, ale i několika „novějších“ čtyřtaktů Pavel Křovák, předseda Zemského svazu Všeobecného evropského IFA klubu.
Ten sdružuje majitele a příznivce vozidel vyráběných právě bývalým koncernem IFA v NDR, tedy například Trabantů, Wartburgů či Barkasů a také motocyklů Simson a MZ. V České republice jde o více než dvacet klubů se základnou přesahující tisíc členů, takže český Zemský svaz je v rámci celé Evropy největší. Podle místa a zaměření setkání, kterých je celoročně několik, se pak rekrutují i jejich účastníci. „Sice bývají z různých koutů republiky, ale vždy převládají, jak říkám, ti skoro domácí. Takže tady u Elektrárny Ledvice parkují vozy ze severu, například tu jsou posádky ze Žatecka, Ústecka, Podbořanska, Klášterce nad Ohří, Litoměřic či Kadaně a dále z Rakovnicka, Plzeňska, Karlovarska, Prahy a okolí,“ doplňuje Pavel Křovák.
Setkání příznivců starých aut se nekonalo na parkovišti před Elektrárnou Ledvice poprvé. Spanilou jízdu zde v roce 2019 zakončilo 75 vozů tovární značky Citroën, mezi nimiž převládaly legendární „kachny“. Také jejich osádky přilákala možnost prohlídky Informačního centra Skupiny ČEZ a pohled z ptačí perspektivy na elektrárnu a její i poměrně vzdálené okolí. „Proto jsme rádi nyní poskytli i zázemí veteránům z IFA klubu. I přes všechna svá negativa a vtipy o nejdražších trsátkách na kytaru či hlášku „bacha řítí se modrofuk“ se Trabant stal legendou a kultem, byť je považován za jedno z nejhorších aut historie. Patří ovšem do ní a stále má své fanoušky. Rád jsem se na ně přišel podívat a těší mě, že jsou tu i jiní tátové se svými dětmi, jimž tu naši historii v éře bývalého východního bloku přiblíží i trochu jinak, po technické stránce,“ poznamenal Miroslav Svoboda, ředitel Elektrárny Ledvice.
Jeho slova víceméně potvrdil Jan Zíval, který se na veterány s dvoutaktním motorem a karoserií z duroplastu přijel podívat se synem Davidem z Ústí nad Labem: „Mám rád stará auta, která mají svá kouzla. Trabant a Wartburg je určitě mají. Každá doba má své vozy. Ty dnešní jsou sice moderní, praktické, rychlé, bezpečné a nevím co ještě, ale to kouzlo řadě z nich chybí.“