15. 3. 2018

Rekonstrukci páternosteru právnické fakulty podpořila i Nadace ČEZ

Praha - Vertikální oběžné výtahy jsou dnes už považovány za technickou památku a v metropoli jich pomalu ubývá. Páternoster, který sloužil v univerzitní budově od roku 1930, se však podařilo zachránit díky nákladné rekonstrukci, na niž kromě Univerzity Karlovy i samotných studentů přispěla Nadace ČEZ.

 

Juraj Szabó, ředitel útvaru compliance Skupiny ČEZ (vpravo) a Daniel Novák z Nadace ČEZ (vlevo) během slavnostního zprovoznění zrekonstruovaného páternosteru. Uprostřed děkan právnické fakulty Jan Kuklík. Nadace ČEZ přispěla na rekonstrukci historického výtahu částkou 500 000 korun.

Budova Právnické fakulty Univerzity Karlovy, pod jejíž podobou je podepsán architekt Jan Kotěra, se může pyšnit jedním z 28 funkčních páternosterů v Praze. Donedávna však toto oběžné zařízení sloužící přesunu studentů i profesorů fakulty stálo. Významu páternosteru coby vzácné technické památky si univerzita, vedení fakulty i její studenti naštěstí uvědomili a investovali do jeho obnovy nemalé peníze.

Rekonstrukce výtahu přišla celkem 9,8 milionu korun. Z této částky hradila fakulta 7,5 milionu, dalším půlmilionem přispěla Nadace ČEZ a 600 tisíc korun věnoval Magistrát Hlavního města Prahy. Zbylých 1,4 milionu korun (zatím je na účtu 97% této částky), je vybírán ve veřejné kampani na podporu projektu.

„Finanční podpora projektu dává v souvislosti s aktivitami Skupiny ČEZ užší smysl, než by se zdálo. Kromě toho, že nadace ráda podporuje projekty na záchranu našeho kulturního dědictví včetně technických památek, se i z pohledu energetiky jedná o unikát. Páternoster je totiž ve srovnání s běžnými výtahy energeticky nenáročný a vzhledem k počtu přepravených osob navíc daleko efektivnější,“ říká ředitelka nadace Michaela Ziková.

Zrekonstruovaný páternoster slavnostně uvedli do provozu ve středu 14. března děkan Právnické fakulty Univerzity Karlovy Jan Kuklík a prorektor pro vnější vztahy Univerzity Karlovy Martin Kovář. Nechyběli u toho ani Juraj Szabó, ředitel útvaru compliance Skupiny ČEZ a Daniel Novák z Nadace ČEZ.

„Oběžný výtah umožní lepší obslužnost budovy nejstarší a největší právnické fakulty u nás. Fakultní budovu navštěvuje 4 000 studentů a dosud byla obsluhována jen dvěma osobními výtahy a jedním nákladním výtahem s omezenou kapacitou. Páternoster byl před rekonstrukcí téměř 11 let zakonzervován,“ popisuje situaci děkan právnické fakulty Jan Kuklík.

K dalším 27 budovám s funkčním páternosterem v hlavním městě patří například paláce YMCA, Lucerna, Černínský palác či budova Českého rozhlasu na Vinohradech. V ní se nachází vůbec nejstarší páternoster v České republice, který byl po rekonstrukci v roce 2009 opět zprovozněn, ovšem není přístupný veřejnosti.

Z historie „výtahu“ páternoster

Páternoster, česky oběžný výtah, je soustavou kabin zavěšených těsně za sebou na „nekonečném“ řetězu. Kabiny za poslední stanicí změní pomocí polygonového (řetězového) kola dopravní směr. Vynalezen byl v 19. století na britských ostrovech, kdy začínala éra velkých institucí a k nim odpovídajících honosných a objemných budov. Postupně se dostal ve dvacátých letech 20. století i do zemí českých. V devadesátých letech však páternostery musela ve mnoha případech ustoupit rekonstrukcím či modernizacím veřejných budov. Jak už samotný název napovídá, inspirován je církevním prostředím. „Pater noster“ je latinsky „Otčenáš“. Princip oběžného výtahu totiž lidem připomínal růženec, soustavu kamínků zavěšených na provázku, kterými se postupně během modlitby posouvá, jeden kamínek za druhým. Páternostery se již nyní neřadí mezi „výtahy“, byť se jim tak stále říká, ale mezi jiná „strojní zařízení“, na která se nevztahují normy EU na výtahy.