Soutěž Vím proč probíhala od října loňského roku. Hlavní ceny získala videa vybraná odbornou porotou. V kategorii ZŠ zvítězilo video Mikrovlnka i teplo od Anežky Laryšové ze základní školy v Karviné a v kategorii SŠ video Slzy vína, které vytvořili Jan Střeleček a Tomáš Konečný z Gymnázia J. V. Jirsíka v Českých Budějovicích. Všichni nadaní fyzikové získali tablet a pro své školy příspěvek 200 tisíc korun na zařízení speciální učebny pro výuku technických předmětů.
„Natočit video nám trvalo asi dva víkendy a moc mě to bavilo. Se všemi fyzikálními jevy mě seznámil tatínek, protože fyziku ve škole ještě nemám. Ale už se na ni moc těším, nejradši bych ji měla už v páté třídě,“popisuje Anežka Laryšová, hrdá vítězka kategorie ZŠ. Svými slovy tak potvrzuje dosažení jednoho z cílů soutěže, kterým je přilákat mladé lidi k fyzice a ukázat jim, že fyzika je zábava.
Anežka Laryšová, Karviná, první místo v kategorii ZŠ
„Na fyzice je super, že vysvětluje a učí myslet. Nic ve fyzice není ‚prostě proto‘ a všechno jde nějak rozumně logicky vysvětlit,“ říká Jan Střeleček, který s Tomášem Konečným vyhrál kategorii SŠ. Ten dodává: „Fyzika bývá většinou i zajímavá! V budoucnu se určitě budu věnovat nějakému technickému oboru.“
Na druhém místě v kategorii ZŠ se umístila fyzikální dvojčata David a Viktor Stopkovi z Prahy s videem Proč je nebe modré aneb nebe v pytlíku a v kategorii SŠ Kristýna Bulínová z Klatov s videem Čistější ovzduší aneb elektrostatický odlučovač popílku. Třetí příčku v kategorii ZŠ obsadili spoluautoři Patrik Zajíc a Pavel Buřita z Frýdlantu s videem Stromy to dělají jinak a v kategorii SŠ David Schmuttermeier a Lubomír Smrček ze Znojma s videem Dusík a jeho chladná stránka. Všichni autoři těchto pokusů získávají tablety.
„Třetí ročník soutěže přinesl stejný úspěch jako dva předchozí. Opět se zapojilo velké množství šikovných studentů, kteří natočili skvělá videa. Díky jejich nadšení a kreativitě můžeme jejich vrstevníkům ukázat, že fyzika je zábava, a přitáhnout je k technickým oborům,“ říká Pavel Puff, manažer útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.
Do soutěže se letos zapojili studenti z 60 škol, kteří nahráli 201 videí. I díky této účasti měla odborná porota při výběru nejlepšího videa těžkou práci. Za celou dobu soutěže se na stránky registrovalo 1 431 uživatelů.
David a Viktor Stopkovi, Praha, druhé místo v kategorii ZŠ
Kromě nejlepších autorů vybraných porotou budou odměněni i ti, jejichž videa obdržela nejvíce hlasů mezi veřejností v online hlasování. V kategorii ZŠ zvítězil Jan Materna z Jičína se svým týmem a videemElektromagnetický vláček a v kategorii SŠ Jana Pivoňková z Třebíče se svým týmem a videem Pokusy s nenormálním tlakem. Pro celou svou třídu získávají vstupenky do technického centra, např. Techmanie v Plzni nebo IQ parku v Liberci, autor a spoluautoři videí se také mohou zúčastnit exkurze do vybraného provozu Skupiny ČEZ.
Systematickému náboru a podpoře technického vzdělávání se ČEZ věnuje již od roku 1992. Podporuje například matematické a fyzikální olympiády. V rámci svého vzdělávacího programu Svět energie připravuje studijní materiály pro všechny typy škol a zapojuje své odborníky do výuky na vysokých školách.
Více informací na http://www.kdejinde.cz/cs/pedagogove/matematicke-a-fyzikalni-olympiady.htmla nahttp://www.facebook.com/PracevCEZu