Nově nasvícený Oranžový přechod v Chomutovské ulici bude hojně využíván hlavně během školního roku. Spojuje totiž sídlištní a rodinnou zástavbu v okolí hned se dvěma základními školami ve městě.
„Přechod pro chodce mezi sídlištní zástavbou a dvěma základními školami, byl nejen neosvětlený, ale také neodpovídal současným platným předpisům. Proto jsme nechali stavebně upravit komunikaci tak, aby vznikly z obou stran nástupní ostrůvky a byla tak dodržena správná délka přechodu. Respektive z necelých deseti se jeho délka zkrátila na sedm metrů. Další významnou úpravou bylo i nasvícení přechodu. V tomto případě jsme požádali o grant ve výši 85 067 korun u Nadace ČEZ, která nasvícení přechodů podporuje napříč celou republikou,“ uvedl Jiří Kulhánek, starosta Kadaně s tím, že podobný Oranžový přechod se nachází o několik set metrů dál směrem do centra.
V rámci celé republiky již Nadace ČEZ podpořila realizaci 132 Oranžových přechodů za rovných 20,5 milionu korun. V Ústeckém a Libereckém kraji, tedy na severu Čech, jich je zatím devatenáct za bezmála tři miliony korun (přesně 2 922 782 Kč). Společně s odborníky z řad krajských zástupců BESIP přitom nadace podporuje nasvícení nebezpečných přechodů již od roku 2013.
„Nebezpečných přechodů na českých silnicích je bohužel stále hodně. Proto zájem o jejich osvětlování mezi městy a obcemi neustává. Obzvlášť důležitá je maximální prevence v místech, kde se pohybují děti. Vedení města Kadaně se to povedlo zrealizovat hned dvakrát na nejvíce vytížené komunikaci ve městě. Nyní nasvícený přechod se totiž nachází u Základní školy a mateřské školy při nemocnici, která sousedí s 3. základní školou. Před dvěma lety jsme pak podpořili 120 tisíci korunami realizaci Oranžového přechodu mezi mateřským centrem Radka a centrem pro nejmenší Raduška,“ dodala Michaela Žemličková, ředitelka Nadace ČEZ.
Jak ještě poznamenal starosta Kulhánek, s úpravou a nasvícením dalších přechodů pro chodce počítají v královském městě i do budoucna.
Víte že…
§ …v roce 2017 bylo během dopravních nehod usmrceno 101, těžce zraněno 519 a lehce zraněno 489 chodců?
§ …přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky? Devátou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce právě nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu zemřelo 18 chodců.
§ …při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s)?
§ …kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %?
§ …osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť? Do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
§ …osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut? Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.