Zavážení paliva bude následovat po ukončení kontrol při vyvezené aktivní zóně reaktoru. Aktuálně je jeho začátek plánován na víkend. Do reaktoru bude umístěno 163 palivových souborů. Přesně 48 z nich bude modernizovaných. Proti původnímu palivu je modernizovaný palivový soubor mechanicky odolnější, palivové pelety mají jiný design a změny jsou i v pokrytí paliva. Práce jsou plánovány přibližně na čtyři dny. Zavážení paliva poběží nonstop 24 hodin denně a například zavážecí stroj ujede během manipulací s palivem přibližně pět kilometrů. (v květnu doplnil Temelín zásoby paliva - https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/6413.html)
Ke konci se blíží kontroly důležitých bezpečnostních systémů. Do skladu použitého paliva už energetici umístili čtyři kontejnery s použitým palivem. Jsou vyčištěny bazény pod chladicími věžemi tři a čtyři a dokončuje se čištění přívodního potrubí.
Práce probíhají i u výrobce turbíny, kam temelínští technici začátkem odstávky přesunuli ke kontrolám a úpravám všechny tři nízkotlaké rotory turbíny. Úpravy a vyvážení nízkotlakých rotorů v aerodynamickém tunelu ve výrobním závodě si ale vyžádají navíc několik dnů. Odladění rotorů je klíčové pro stabilní provoz a snížení pravděpodobnosti neplánovaného odstavení bloku.
Druhý temelínský blok byl odstaven v pátek 29. června ve 21 hodin. Důvodem plánované odstávky je výměna paliva. Vedle toho prochází kontrolou například turbína nebo bezpečnostní systémy. Důležitou prací je i rekonstrukce části potrubí cirkulační chladící vody. Celkově je v plánu přes deset tisíc činnost. Odstávku ČEZ naplánoval na dva měsíce. Více k odstávce na https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/6469.html.
Ing. Marek Sviták
tiskový mluvčí JE Temelín Skupiny ČEZ