Vlastní umístění nádoby jednoho obřího separátoru trvalo jednu osmihodinovou směnu. Specialisté se zařízením manipulovali pomocí mostového jeřábu o nosnosti 125 tun. V 29 metrů dlouhém transportním koridoru se přitom hlídal každý centimetr. Náročné bylo i samotné usazení na pozici.
„Vše proběhlo bez větších komplikací. Teď nás čeká instalace vnitřních částí, 35 tun vážících trubkových svazků, které slouží k přihřátí páry,“
První nádobu energetici usadili v pondělí, druhou o den později. Samotná výměna není jenom o manipulacích s obrovským zařízením. Náročné bude i napojení na další technologii elektrárny. V praxi to znamená, že technici ze Škody JS musí každý separátor propojit s šesti desítkami různých potrubí o průměru od dvaceti milimetrů do lehce přes dva metry. Vše pak budou ověřovat zkouškami během najíždění bloku.
Vedení ČEZ si od nových separátorů slibuje zvýšení výkonu.
„Půjde o jednotky MWe. Je to další z příkladů modernizace a zlepšení účinnosti zařízení v nejaderné části, navíc s přínosem pro životní prostředí díky úspoře jednotek tisíc tun emisí CO2 ročně,“
Zařízení, které páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji, energetici z německého výrobního závodu společnosti Balcke-Dürr, GmbH, naváželi během května. Šlo o největší transporty společnosti ČEZ pro jaderné elektrárny za posledních dvacet let. (https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/temelin-ma-za-sebou-nejvetsi-transport-za-poslednich-dvacet-let.-prepravovane-zarizeni-ma-pomoci-zvysit-vykon-83425)
Druhý temelínský blok ČEZ plánovaně odstavil 12. června. Během odstávky energetici vymění v reaktoru 42 ze 163 palivových souborů, zkontrolují bezpečností systémy a provedou 55 investičních akcí. Celkově má harmonogram odstávky přes dvanáct tisíc činností, na jejichž zajištění se podílí tisícovka pracovníků z ČEZ a dodavatelských firem. (https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/temelin-planovane-vymeni-palivo-v-reaktoru-druheho-bloku-87646)
Separátor – přihřívač – zařízení v nejaderné časti elektrárny. Výrobcem je německá společnost Balcke-Dürr, GmbH. Výrobní závod opustil separátor 23. března a převážně po Dunaji byl 14. dubna dopraven do přístavu v Bratislavě. Separátor je dlouhý 32,8 metru, vysoký 4,4 metry, kompletně váží 195,6 tun. Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 m3. Objem vlastního separátoru je 232,4 m3. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Konkrétně páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji.