Doprava pouze v noci a po pečlivě vybrané a prověřené trase. I tak ale budou v některých místech rozhodovat milimetry. Tak bude vypadat přeprava obřího separátoru z Bratislavy do Jaderné elektrárny Temelín. Navíc všemu předchází získání přibližně dvou desítek souhlasných stanovisek a povolení od různých úřadů. Přepravce musel získat i povolení od českého a slovenského ministerstva dopravy.
Třicet metrů dlouhý a více než stotunový separátor poveze speciální nákladní souprava s tahači o výkonu 750 koní na obou koncích. Vlastní souprava má osmnáct náprav, na každé osm kol v řadě vedle sebe. Hydraulický systém umožňuje nezávislé natočení každého kola a naklopení ložné plochy na jednu nebo druhou stranu.
„Tím vyrovnáváme nerovnosti během přepravy, abychom drželi těžiště nákladu kolmo k ose podvalníku,“
Hlavní nákladní soupravu doprovází konvoj šesti doprovodných a jedno policejní vozidlo. Hned několik mostů bude pod kontrolou mostních inženýrů. Jeden most budou stavaři podepírat ocelovou konstrukcí.
„Stanovení trasy předcházela detailní příprava. Součástí byla nejen průjezdnost, ale i posouzení nosnosti mostů a vozovek,“
V některých místech pojede souprava rychlostí pouhých 5 km/h a sníží podvozek na minimum.
„Pojedeme podle detailního harmonogramu jízdy. Ten odsouhlasila policie a po celé trase se mu přizpůsobila také veřejná hromadná doprava. Každopádně jezdí se přes noc, kdy je doprava minimální,“
Dva dny nákladní souprava stráví na Slovensku, tři pak na silnicích v České republice. Do Temelína by měl obří náklad dorazit v sobotu 9. května, druhý separátor pak o devět dní později. Během odstávky, která na druhém bloku začne 12. června budou mít energetici dva měsíce na jejich výměnu.
Text„Půjde o technicky náročnou akci, ale výsledkem by měl být výkon vyšší o jednotky MWe, aniž bychom spotřebovali více paliva. Z ekologického pohledu to přinese roční úsporu jednotek tisíc tun CO2,“
Letos úprava proběhne na druhém bloku, příští rok pak na bloku prvním.
Separátor – přihřívač – zařízení v nejaderné časti elektrárny. Výrobcem je německá společnost Balcke-Dürr, GmbH. Výrobní závod opustil separátor 23. března a převážně po Dunaji byl 14. dubna dopraven do přístavu v Bratislavě. Separátor je dlouhý 32,8 metru, vysoký 4,4 metry, kompletně váží 195,6 tun. Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 m3. Objem vlastního separátoru je 232,4 m3. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Konkrétně páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji.