5. 5. 2020

Více než stotunový náklad míří z Bratislavy do Temelína. Jde o největší transport pro jaderné elektrárny za posledních dvacet let

Pět dní potrvá přeprava stotřicetitunového nákladu z Bratislavy do Jaderné elektrárny Temelín. Ze slovenské metropole vyjel 54 metrů dlouhý speciální kamion v pondělí o půlnoci. Důležité zařízení pro nejadernou část elektrárny by měl do Temelína přivézt v sobotu 9. května. Důvodem transportu je výměna dvou separátorů, od kterých vedení elektrárny očekává další navýšení výkonu o jednotky MWe. Stejný transport pak proběhne od 12. do 18. května. Podle energetiků jde o největší přepravu společnosti ČEZ na jaderné elektrárny od výstavby Temelína.

Doprava pouze v noci a po pečlivě vybrané a prověřené trase. I tak ale budou v některých místech rozhodovat milimetry. Tak bude vypadat přeprava obřího separátoru z Bratislavy do Jaderné elektrárny Temelín. Navíc všemu předchází získání přibližně dvou desítek souhlasných stanovisek a povolení od různých úřadů. Přepravce musel získat i povolení od českého a slovenského ministerstva dopravy.

Třicet metrů dlouhý a více než stotunový separátor poveze speciální nákladní souprava s  tahači o výkonu 750 koní na obou koncích.  Vlastní souprava má osmnáct náprav, na každé osm kol v řadě vedle sebe. Hydraulický systém umožňuje nezávislé natočení každého kola a naklopení ložné plochy na jednu nebo druhou stranu.

„Tím vyrovnáváme nerovnosti během přepravy, abychom drželi těžiště nákladu kolmo k ose podvalníku,“

vysvětluje Jiří Dědič, vedoucí projektu ze společnosti Rádl, která transport zajišťuje.

Hlavní nákladní soupravu doprovází konvoj šesti doprovodných a jedno policejní vozidlo. Hned několik mostů bude pod kontrolou mostních inženýrů. Jeden most budou stavaři podepírat ocelovou konstrukcí.

„Stanovení trasy předcházela detailní příprava. Součástí byla nejen průjezdnost, ale i posouzení nosnosti mostů a vozovek,“

doplnil Jiří Dědič.

V některých místech pojede souprava rychlostí pouhých 5 km/h a sníží podvozek na minimum.

„Pojedeme podle detailního harmonogramu jízdy. Ten odsouhlasila policie a po celé trase se mu přizpůsobila také veřejná hromadná doprava. Každopádně jezdí se přes noc, kdy je doprava minimální,“

upřesnil Dědič.

Dva dny nákladní souprava stráví na Slovensku, tři pak na silnicích v České republice. Do Temelína by měl obří náklad dorazit v sobotu 9. května, druhý separátor pak o devět dní později. Během odstávky, která na druhém bloku začne 12. června budou mít energetici dva měsíce na jejich výměnu.

Text„Půjde o technicky náročnou akci, ale výsledkem by měl být výkon vyšší o jednotky MWe, aniž bychom spotřebovali více paliva. Z ekologického pohledu to přinese roční úsporu jednotek tisíc tun CO2,“

uvedl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika.

Letos úprava proběhne na druhém bloku, příští rok pak na bloku prvním.

 

Separátor – přihřívač – zařízení v nejaderné časti elektrárny. Výrobcem je německá společnost Balcke-Dürr, GmbH. Výrobní závod opustil separátor 23. března a převážně po Dunaji byl 14. dubna dopraven do přístavu v Bratislavě. Separátor je dlouhý 32,8 metru, vysoký 4,4 metry, kompletně váží 195,6 tun. Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 m3. Objem vlastního separátoru je 232,4 m3. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Konkrétně páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji.